Snelandskab i akvariet efter brug af Bactozym-kapsler - er det normalt?

Postet under : Akvariesiden.dk - Nybegynder
Visninger : 3683

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Charlotte Holmen (Inaktiv) - 30/12-2007 18:00 30/12-2007 18:00
Hej

Mine to sønner har fået to små 5 liters akvarier, hvor de vil holde et par fisk i hver.

Vi er blevet anbefalet af dyrehandleren, at bruge bundfilter, og komme bactozym-kapsler (½ i hver). Desuden har vi kommet vandplejemiddel (bonnie) og pH-sænker i vandet. Altsammen for at skabe et godt vandmiljø.

Vandet starter med at blive meget uklart (nærmest som græsk uzo). Efterfølgende ligner bunden et snelandskab men vandet ser igen klart ud (der er nu gået ca. 2 døgn). Jeg spurgte hos dyrehandlen i går, og hun sagde at det var normalt at vandet ville blive uklart, og at vi derfor skulle vente lidt med at komme fisk i.
Men de sagde intet om et efterfølgende snelandskab. Pumperne kører fint.

Er der nogen der har erfaring med ovenstående?

Hilsen
Charlotte

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger rozzzna (Inaktiv) - 30/12-2007 18:23 30/12-2007 18:23
jeg har selv brugt bactozym før, og har som du oplevet at vandet blev mælket bagefter.. kan dog ikke lige forstå hvorfor det skulle ligne sne ?? kan du ikke tage et billede? det lyder jo som om pillens indhold ikke har opløst sig ordentligt? puttede i kun indholdet fra pillen i vandet eller puttede i også kapslen med i? for den kan godt blive hvid og tage en del tid om at gå i opløsning

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Charlotte Holmen (Inaktiv) - 30/12-2007 18:29 30/12-2007 18:29
Hej igen

Vi puttede kun pulveret i, og i første omgang var vandet klart, efterfølgende (ca. ½ døgn) blev vandet mælkeagtigt, og i dag er der "snelandskab" men vandet er igen klart. Det ser nærmest ud som om, at der sker en eller anden kemisk reaktion.
Jeg prøver lige at se om jeg kan få taget et ordenligt billed.

Hilsen
Charlotte

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Charlotte Holmen (Inaktiv) - 30/12-2007 18:42 30/12-2007 18:42
Hej igen

Her kommer så et par billeder af snelandskabet....

Hilsen
Charlotte

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Superbruger Carsten From (Inaktiv) - 30/12-2007 18:44 30/12-2007 18:44
De eneste fisk der til nød kan gå i sådan et lille akvarium er en kampfisk. Ellers er der kirsebær rejer.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger rozzzna (Inaktiv) - 30/12-2007 19:00 30/12-2007 19:00
det ser ihvertfald ikke sundt ud :( hvis jeg var dig ville jeg starte forfra og rense hele akvariet så alt det mærkelige snask forsvinder. og så lade det stå en uge med vand uden brug af nogen former for kemikalier.. de er desuden ikke nødvendige ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger FinnB - 30/12-2007 19:09 30/12-2007 19:09
Enig med #5,ingen fisk i så lidt vand,højst rejer eller snegle

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Superbruger Carsten From (Inaktiv) - 30/12-2007 19:09 30/12-2007 19:09
Grunden til at det er blevet så tåget, er ph-sænkeren. De har godt nok fået prakket dig nogle unødige ting på. Desværre, for det er slet ikke nødvendigt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger FinnB - 30/12-2007 19:11 30/12-2007 19:11
Endnu en useriøs dyrehandler ;(

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Superbruger Carsten From (Inaktiv) - 30/12-2007 19:12 30/12-2007 19:12
Indlægget er rettet 30/12-2007 19:14 30/12-2007 19:14 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Enig. *skeptisk*

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Hvidhajen (Slettet) - 30/12-2007 19:18 30/12-2007 19:18
det er godt nok ærgeligt at høre at der er dyrehandlere der behandler folk på den måde, alle de der ting er slet ikke nødvendige (bare endnu et eksempel på en dyrehandler der bare vil tjene penge) men held og lykke med akvarierne herfra :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Charlotte Holmen (Inaktiv) - 30/12-2007 19:52 30/12-2007 19:52
Hej alle

Og tak for alle jeres svar :)

Det er ikke meningen at der skal gå mere end højst et par fisk (små) i drengenes akvarier eller alternativt en kampfisk (og kun en af dem).

Vi fik at vide, at det var bedst med et bundfilter og så den her kapsel for at skabe et biologisk system. Ph-sænkeren og vandforbedringen var for at få klor osv. ud af vandet. Men ok, jeg kan forstå på jeres svar, at det er at skyde gråspurve med kanoner :(

Hilsen
Charlotte

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Thomas Mortensen (Inaktiv) - 30/12-2007 20:16 30/12-2007 20:16
Jeg er nu ikke sikker på at denne dyrehandler har været så useriøs...
Nogle steder (især der hvor jeg bor) er der meget fosfat i vandet. Jeg hældte i sin tid noget "Sera phosvec" i mit akvarie for at flerne fosfaten. Jeg vik det helt samme snevejr i mit akvarie. Det som Phosvec gør, er at binde vandbunden fosfat (PO4) til sig. Det gør at der kommer tåge i akvariet. Dette opløses ikke bare, det skal fjernes. Gøres lettest ved at "støvsuge" bunden og der hvor det er... Men ja når du "kun" har 5 liter, så ville jeg nok have taget en 10 liters spand, hældt phosvec i, og så tage en lille kande og hælde fra spanden over i akvariet (altså så snart tågen er faldet til bunden).
HUSK nu: Spanden må ikke have rester af sæbe eller lignende i sig!!!
Men jeg vil nu også sige at 5 liter godt nok er småt til fisk!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Charlotte Holmen (Inaktiv) - 30/12-2007 20:35 30/12-2007 20:35
Hej Thomas

Min mand er allerede i fuld gang med at støvsuge bunden og udskifte en del af vandet :D

Vi har en 10 liters spand som ikke er brugt til andet end akvarievand (ph-nedsænker og forbedring), og enig 5 liter er ikke meget, men drengenes værelser er desværre heller ikke jordens største, og nu starter vi i det små, og hvis interessen fænger, kan vi nok god finde plads til noget større i stuen :)

Vi bor på Amager hvis det kan hjælpe noget m.h.t. vandkvaliteten.

Hilsen
Charlotte

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger stonny (Inaktiv) - 30/12-2007 21:09 30/12-2007 21:09
# 14 Tøm det helt. Skyl bundlag, planter og dekoration grundigt. Glem alt om kemikaliebehandling! Dit vandhanevand er fint nok. På Amager er det formentligt lidt hårdt pga. kalk i undergrunden, men masser af fisk - bla. kampfisk klarer sig fint i lidt hårdt vand. Når det hele er renset, kommer du frisk vand i - ingen kemi. Planter planten uden den grimme potte ;) og lader det hele stå i en uges tid - gerne to, da der skal oparbejdes en bakteriekultur i filteret, som renser vandet. Har du mere Bactozym, drysses lidt i, da det kickstarter bakteriekulturen. Du kan også hælde en lille smule foder i, som når det rådner, giver lidt føde til bakterierne.
Hvis jeg ikke har nævnt det før, så lad mig gentage - glem pH-sænker og vandforbedringsmiddel :D

Charlotte Holmen skrev :
...og nu starter vi i det små, og hvis interessen fænger, kan vi nok god finde plads til noget større i stuen

Det er faktisk den forkerte måde at gøre det på ;) Jo større akvarium, jo nemmere er det at få i balance. I et 5 liters skal der ikke gå meget galt, før det hele tilter. Og så er interessen i hvert fald ødelagt :(
Godt nok er der, som du skriver, ikke meget plads på drengenes værelser, men et 54 l startersæt fylder ikke meget - og er nemmere :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Charlotte Holmen (Inaktiv) - 30/12-2007 21:32 30/12-2007 21:32
Hej Steen

Tak for dit råd og ja...et eller andet sted er jeg jo helt enig med jer alle i, at 5 liter er meget småt.

Vi har nu udskiftet hovedparten af vandet, fjernet snebelægningen og lader det nu stå nogle dage. Hvis det fortsætter med at være klart og se fornuftigt ud, får vi taget en vandprøve engang efter nytår. Hvis den er ok, søsætter vi et par små fisk ellers venter vi til der bliver givet grønt lys!

Min mand har også efterset filter (han har haft akvarie før som barn) og det ser fornuftigt ud.

1000 tak for alle jeres råd og vejledninger, I er godt nok hurtige til at give svar :P

Hilsen
Charlotte

PS Den grimme potte skyldes ældste søns ønske om at bibeholde den......vi har ikke potter i lillebrors akvarie :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger helene - 30/12-2007 21:38 30/12-2007 21:38
# 14 :) .. ja, det er nok sagt et par steder før, men jeg skriver det også lige igen ... absolut helt unødvendigt med ph-sænkning, det er faktisk noget rigtig farligt noget at rode med, og det er nok kun ret erfarne akvarister som begynder på det når de vil have fisk til at yngle eller holde nogle af de få fiskearter som trives bedre i lavere ph ... ellers er det helt unødvendigt og noget risikabelt at begynde på .. - problemet er at selv om du sænker ph så stiger den med det samme, og det kan være dødeligt for fisk med en ph værdi som er ustabil. Det er rimelig svært at holde en stabil ph værdi, og kræver f.eks. at du bruger blødt vand
Vandforbedringsmidler .. hmm .. de skader nok ikk noget særligt..
Jeg er helt enig iøvrigt med Steen's kommentarer .. gentager bare :) ... for jeg er da også lidt 'overrasket' *skeptisk* over at en dyrehandler giver den type råd ...
Faktisk kan man egentlig slet ikke have fisk i 5 liter, ... ikke engang to små guppyer, eller en kampfisk, - hmm... og med bundfilter, det er næsten dømt til at mislykkes .. og det er altså ikke bare for at skræmme, det er nok faktum ..
Som nogen skrev, lidt red cherry rejer ville måske være ok..
Sorry *rødmer*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger Charlotte Holmen (Inaktiv) - 31/12-2007 09:12 31/12-2007 09:12
Hej Helene

Tak for din kommentarer og råd.

Hilsen
Charlotte

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger all (Inaktiv) - 31/12-2007 09:16 31/12-2007 09:16
hvordan opretter man en debat ? :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger Thomas Mortensen (Inaktiv) - 31/12-2007 09:35 31/12-2007 09:35
Off topic!
all> Inde under "debatten" menuemnet foroven, vælger du en kategori (f.eks. "Generelt"). Når du er inde under en kategori er der en lille tekst oven over alle de oprettede debatter der hedder: "start debat".
Men husk at du skal være logget ind for at kunne starte en debat.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger Esben (Inaktiv) - 31/12-2007 09:46 31/12-2007 09:46
En halv kapsel er alt for meget. Det svarer til akvarier på 50 l.

Brug hellere et flydende medium som Aqualife eller Easylife til at starte dine akvarier op med, og så bare giv dem meget lidt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger Charlotte Holmen (Inaktiv) - 01/01-2008 15:37 01/01-2008 15:37
Hej Esben

Ja en halv kapsel var alt for meget :(
Vi købte en kapsel og først efterfølgende (altså da vi fik snelandskab), undersøgte jeg på nettet hvad det egentligt var for noget. På pakken (som vi så altså ikke har, fordi vi købte en kapsel), står der at 10 kapsler = 1000 l. vand.

Snelandskabet er nu forsvundet (efter udskiftning af vand og støvsugning af sten). Det ser faktisk helt fornuftigt ud nu :)
Vi vil nu alligevel få testet vand inden at der kommer fisk i.

Godt nytår til jer alle, og endnu engang 1000 tak for jeres råd.

Hilsen
Charlotte

Annoncører
Annoncører