Hvorfor oksehjerte og ikke svinehjerte?

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 4508

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger manby (Inaktiv) - 02/09-2007 22:32 02/09-2007 22:32
Jeg skal til at lave noget oksehjertefoder til mine discus, men nu melder spørgsmålet sig, hvorfor oksehjerte? Hvorfor kan man ikke bruge svinehjerte eller fårehjerte for den sags skyld? Det er ikke prisen der er problemet det er bare lettere at skaffe svinehjerte. Håber at nogen herinde har en god forklaring.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Janne (Inaktiv) - 02/09-2007 22:41 02/09-2007 22:41
Jeg tror, at det har noget at gøre med fedtindholdet, men jeg er ikke sikker. Nu ved jeg ikke, om der er en ISO i nærheden af hvor du bor, men jeg plejer at købe okse/kalvehjerte i ISO - det er så godt nok til mig selv, ikke til fiskene ;-).

Mvh.
Janne

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger poujac (Inaktiv) - 02/09-2007 22:55 02/09-2007 22:55
Fordi at det er meget lettere at pudse fedt og snaller af et oksehjerte pga. det er meget større. 2 kg og op.
Et svinehjerte vejer ca. 300 gram og når du er færdig med at pudse alt synligt snaller( fedt, sener, størknet blod) har du næsten ikke noget tilbage.
Prisen på oksehjerte er nok ikke mere en 10-20 kr. dyre pr. kg.

Med venlig hilsen
Poul

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger flemse (Inaktiv) - 02/09-2007 22:58 02/09-2007 22:58
Hvor for Dyrehjerter og ikke fisk som ville være deres naturlige bytte??
Der kan jo supleres med vitaminer hvis nødvendigt,eller ?

Venligst
Flemse

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger poujac (Inaktiv) - 02/09-2007 23:06 02/09-2007 23:06
Jeg glemte lige.... oksehjerte er mere proteinrigt en svinehjerte, det er vel også derfor der bruges dyrehjerter istedet for fisk.

Med venlig hilsen
Poul

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 02/09-2007 23:07 02/09-2007 23:07
Der findes vel ikke noget mere unaturlig og usundt foder for fisk end hakket oksehjerte. Det er alt for fed kost til de stakkels fisk. Jeg syntes det er dyreplageri på linie med folk der har hunde og katte, som er så tykke at de har besvær med at bevæge sig. Om du bruger oksehjerte, svinehjerte eller toms guldbarrer er nok et fedt.
I Tyskland har man undersøgt "store flotte Diskus" og fundet, at nogle var så fede, at de ikke kunne sætte rogn.
Når man skal fodre sine fisk, skal man se på hvad de spiser i naturen og prøve at komme så tæt på det som muligt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger manby (Inaktiv) - 02/09-2007 23:15 02/09-2007 23:15
Det var ikke for at starte en diskussion om "naturlige" akvariefisk, jeg ved at meningerne om oksehjertemiks er delte men jeg vælger altså at bruge det ligesom jeg bruger flagefoder, der vel heller ikke kan kaldes naturligt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger poujac (Inaktiv) - 02/09-2007 23:15 02/09-2007 23:15
At der er for meget fedt i oksehjerte skyldes at det er pudset for dårligt!!!
Stort set alt kød har under 5% fedt NÅR alt SYNLIGT fedt er fjernet.
Så når fiskene bliver for fede, er det enten fordi at oksehjertet er pudset for dårligt eller at de helt enkelt for for meget at æde.

Med venlig hilsen
Poul

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger flemse (Inaktiv) - 02/09-2007 23:16 02/09-2007 23:16
Ja Tonny
Jeg turde ikke skrive det at jeg havde hørt det under et foredrag af Kasper Rossing,om discus men godt at du kom på banen!!
Smiler!!

Venligst
Flemse

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 02/09-2007 23:26 02/09-2007 23:26
#9 Når jeg holder foredrag om sydamerikanske cichlider, plejer jeg at sige at Diskusfisk og Piratfisk lever i Symbiose. Når en flok piratfisk ser en okse, som er kommet for tæt på vandkanten, så springer de op og vælter den ud i floden, hvor de æder den. Når de kommer ind til hjertet, tykker de det grundigt igennem, og spytter det ud til diskusfiskene, som selvfølgelig er blevet tiltrukket af blodet i vandet. Det plejer at skabe lidt uro/latter i salen, når jeg siger det, og der går normalt ikke mange sekunder, før man tydeligt ved hvem der har diskus i den forening man besøger :O)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger poujac (Inaktiv) - 02/09-2007 23:44 02/09-2007 23:44
Ja det gav så lige en ny drejning på oksehjerte til diskus. Iflg. #10 lever diskus af oksehjertefedt i naturen.
Når piratfiskene har pudset og ædt kødet fra oksehjertet spytter det fedtet ud som diskus så lystigt guffer i sig.

Med venlig hilsen
Poul

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 03/09-2007 00:05 03/09-2007 00:05
#11 Øøøh NÅ. Jeg har da ikke sagt at det er fedtet de spytter ud, det er selvfølgelig færdighakket oksehjerte. Hvis du giver dem M&M vil de sikkert spytte sukkeret ud, og spiser chokoladen. Det gør andre cichlider.
Jeg har også tænkt på, at bygge et akvarium í en størrelse, således at jeg kan holde en pæn stor stime piratfisk og nogle diskus sammen. Så kunne jeg smide en okse ned i akvariet, og se om jeg kunne genskabe denne adfærd i akvariet, og evt. få den dokumenteret :O)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Villads (Inaktiv) - 03/09-2007 02:05 03/09-2007 02:05
Spædende svar du får manby.
Her kan du de svar jeg fik:
Eksternt link http://www.akvariesiden.dk/forum_ny/forumview.php?cat=4&id=267013

Med venlig hilsen
Villads

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger akva sander (Inaktiv) - 03/09-2007 07:12 03/09-2007 07:12
#6 enig, det er derfor vi holder dem, det er sjovt at ramme præcis med alt i akvariet som det er naturligt også angående foder.

Mvh.
akva sander

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
ulvaren - 03/09-2007 09:02 03/09-2007 09:02
Nu bruger jeg også oksehjertemix til mine discus, men de får også frsne myggelarver. Samt levende når man kan fange noget.
Men det man skal have for øje når man fosrerer en vareieret kost.

Mvh.
Poul

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger manby (Inaktiv) - 03/09-2007 09:28 03/09-2007 09:28
Tak for de mange svar, specielt oplysningen om proteinindholdet kan jeg bruge til noget. Historien om hele okser og piratfisk virker en anelse indforstået og lidt over mit niveau. Jeg havde læst den anden tråd men den beskæftiger sig mest med antibiotika i kød og det er vel en saga blot da det er forbudt at putte det i dyrefoder forebyggende.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 03/09-2007 12:02 03/09-2007 12:02
#16 Historien om okser og piratfisk er noget jeg bruger som et vittigt indslag under foredrag, men det illustrere vel meget godt, at det er en grov fejl at give det til fisk.
Når jeg taler med diskusfolk, så siger de ofte. Fiskene syntes godt om det, og de vokser fantastisk. Dertil kan jeg kun svare, at hvis du giver din søn chokolade morgen, middag og aften, så er det noget han sikkert vil syntes rigtig godt om, og han vil sikkert også vokse helt fantastisk af det.

Det er undre mig mest med diskusfolk er, at man giver så unaturligt mad, og holder fiskene i akvarier uden bundlag, for at lette rengøringen, og efterfølgende er det helt store samtaleemne de forskellige sygdomme man kommer ud for som diskusakvarist, og specielt hvor sarte fiskene er. For mig at se, er det en fisk der skal behandles som mange andre cichlider, for eksempel skalaren, og hvis man bare behandlede den ordentligt, med det mener jeg giver den et veldekoreret akvarium og noget ordentligt at spise, så slap man måske for at skulle tale så meget om sygdom.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger manby (Inaktiv) - 03/09-2007 13:13 03/09-2007 13:13
Jeg fattede sådan set godt at det var en joke! Nu får jeg jo helt dårlig samvittighed over at bruge oksehjerte. Men jeg ser nu altså sådan på det at det er en god del af et ellers varieret foder mine duscus får. Jeg fodrer også med hele rejer der har været en tur i kødhakkeren, frosne myggelaver, levende foder jeg selv fanger, torskerogn, flagefoder osv Det sammen med et godt tilplantet akvarie med bundlag giver efter min mening tilfredse og sunde fisk. Derfor behøver jeg jo ikke helt at opgive oksehjerte det giver altså en bedre vækst.Desuden er det ikke et mål i sig selv at tingene er naturlige men at fiskene trives. I forvejen er der jo ikke meget naturligt ved fisk i en glaskasse.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger poujac (Inaktiv) - 03/09-2007 15:23 03/09-2007 15:23
# 12 Næ men du påstår at piratfiskene kan smage forskel på oksehjertet og så alt det andet i oksen... så her er det op til bevis.
Men ellers så forsæt du bare med at fodre dine fisk med Marabu :-) Kan dog tilføje at hvis du vil fodre med mere vegatabilsk foder så vælg en med nødder:-)

En fisk der lever i en flod der snor sig gennem en skov, smager garanteret på mange forskellige varmblodige dyr, så at bruge kød fra varmblodige dyr kan vel ikke være helt forkert.
Hvis vi læser på deklartionerne på alt det fiskefoder vi kan købe på dåse, så indholder en stor del af dem også animalske produkter, og her kan jeg godt garantere at der ikke er nogen oksemørbrad i.

Men hvis man vil bruge kød fra varmblodig dyr til akvariefisk, så behøver de da ikke absolut at være oksehjerte.
At det er blevet oksehjertet som bruges er fordi at det er billigt. Og et levn fra 70´erne.
Køb en lille bøf af oksemørbrad, oksefile eller andet MAGERT kødstykke.
Vigtigst er at der ikke er noget synligt fedt, for så er fedtprocenten under 5%.
De fleste ved sikkert hvor tørt kalkunschnitzel kan være og der er fedtprocenten under 2% når skin og synligt fedt er fjernet.

Jeg er ikke hverken for eller imod at bruge oksehjerte til diskus da jeg ikke har sat mig ind i deres levevis, men i 70´erne var det almindeligt at bruge oksehjerte til nok alle cichlider, og det gjore jeg også men mine malawicichlider døde sgu af det.
Et andet eksempel på hvad der kan ske med forkert foder så vi jo for ca. 10 år siden med kogalskaben.
Der tog man alt som blev tilovers fra dyrene når vi mennesker havde taget hvad vi ville have, og blandet i en stor hakker, og så blev der kraftfoder til køerne, der var så en lille fætter som hedder prioner som lavede ravage i skallen på dyr og mennesker.

Med venlig hilsen
Poul

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Superbruger Carsten From (Inaktiv) - 03/09-2007 15:32 03/09-2007 15:32
#19 Der er rigtigt nok animalske produkter i tørfoder, det kommer ikke fra pattedyr men derimod fra fisk.

Hilsen
Carsten From

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger gibson (Inaktiv) - 03/09-2007 15:39 03/09-2007 15:39
...samt rejer, blæksprutter og andet godt afhængigt om det er godt eller billigt foder.

De bedste hilsner
Karl-Henrik Arendt

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Superbruger Carsten From (Inaktiv) - 03/09-2007 15:51 03/09-2007 15:51
Jeg fandt lidt om problemet i en af mine bøger som hedder 'Textbook of fish diseases' af Erwin Amlacher som har speciale i fiskesygdomme. Han skriver at grunden til at man ikke må bruge produkter fra varmtblodige dyr, er på grund af at fedtet indeholder mættede fedtsyrer. Fedtet sætter sig på de indre organer og i nogle af organernes tilfælde bliver de degenereret. Det går blandt andet ud over lever, tarmsystem, ovarier og gonader.

Hilsen
Carsten From

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger poujac (Inaktiv) - 03/09-2007 19:13 03/09-2007 19:13
#20 det er nu ikke alle der kun indholder animalske produkter som kommer fra fisk, de er bare ikke så gode til at skrive det.
På eks. Vitakraft har jeg læst... fiskemel, skaldyr, kød, involde, og en hulens masse andet...

Fiskemel= alt det der er tilbage når vi mennesker har taget det vi vil have af fisken.
Kød læser jeg som det vi normalt kalder for kød, dvs. varmblodig dyr, eftersom fiskemel og skaldyr allerede er specificeret ud.

#22 Problemet er stort set det samme for mennesker, men fedtet kommer ikke bøffen af oksemørbrad, men derimod fra alt det skjulte fedt der er i junkfood, kager, og hvad vi nu ellers kaster ind i gabet i farten.

Med venlig hilsen
Poul

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger Flemming Jensen (Inaktiv) - 03/09-2007 23:47 03/09-2007 23:47
Hejsa
Mit spørgsmål er, når nu 99,9 % af alle akvariefisk, bliver holdt under unaturlige forhold, hvorfor skal foderet så lige nøjagtig være specielt naturlig, og så længe, jeg ikke har set nogen jolle rundt med en litter vitakraft eller lignende, og fodre samtlige fisk i amazon deltaet, så er flagefoder i min bog ca. lige så unaturlig som oksehjertemix.
Punch lines er ok i foredrag, men helt ærlig Tonny

Så jeg er helt på linie med # 18

MVH
Flemming

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger Akvarie West (Inaktiv) - 04/09-2007 00:09 04/09-2007 00:09
#24 At 99,9% af alle akvariefisk holdes unaturligt, betyder vel ikke, at vi bare skal give den junkfood. Jeg mener at de fisk vi holder, bør holdes så naturligt som det er muligt, og med så naturlig kost som muligt. Frostfoder som Mysis, Artemia, forskellige typer af myggelarver og Cyclops vil være udemærket til diskus. Meget gerne levende klare myggelarver. Forskellige tørfoderprodukter vil være udemærket pga. vitaminindholdet, men det kan diskuteres, om der sker ændringer på fiskenes tænder, når de i længere perioder f.eks. ikke skal knase skallen på et insekt, men spise porøse flager. Og når #23 skriver, at der er forskellige fodermærker/produkter som indeholder varmblodig dyr, så er der da en grund til at undgå sådanne mærker, når det samtidig betegnes som junkfood.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger Flemming Jensen (Inaktiv) - 04/09-2007 00:29 04/09-2007 00:29
Tjaa Hollywood har jo vist os, at man bliver syg af junkfood hvis det indtages morgen middag og aften, det har ikke betydet den store nedgang i salget, på samme måde er det vel med oksehjertemix, ingen får mig til at droppe Mac D et par gange eller 4 om året, særligt når der har været indtaget rigelige mængder aftenen forinden, og på samme måde tror jeg at mine fisk har det.......Men tro er som bekendt noget man kan bruge i kirken og ikke ret mange andre steder, så med mindre nogen kan give en rimelig forklaring på, at mine guppyer får flere unger, og iøvrigt ser sunde og raske ud, med min nuværende fodring, som inkludere oksehjertemix 2-3 gange om måneden, så fortsætter jeg med det.
Og så må vi jo håbe, at nogen donere de kære beboere i og omkring amazonas nogle frysere, når nu det er så p.... naturligt at fodre med frostfoder.

MVH
Flemming

Annoncører
Annoncører