Led-lys erfaringer og input søges

Postet under : Akvariesiden.dk - Generelt
Visninger : 2765

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger MarleneP (Inaktiv) - 13/09-2007 21:36 13/09-2007 21:36
Nu skal min veninde snart have sit akvarie hjem igen, så jeg er igang med at anskaffe et nyt. Blev enig med manden om et 240l. fra akvarieudstyr.dk. Men da vi så på lamper, kom nærigrøven op i mig, og gør-det-selv-manden op i ham. Efter et par dages brainstorm og kiggen på lysstofrør og armaturer og energiforbrug kom idéen: Det skal være med LED! Målet er bedst muligt lys til planter og fisk, med max. samme strømforbrug og pris som et standardarmatur til akvarier. Nu har jeg så gennemlæst de gamle tråde desangående her på siden, men har stadig nogle spørgsmål, og vil gerne høre om der er nogen, der har gjort sig flere erfaringer siden sidst...

Hvor meget lys bør jeg stræbe efter at få? Jeg kunne godt tænke mig at kunne have forskellige planter, også nogle af dem, der kræver godt med lys.
Jeg har set på Akvarieplanter.dk, at 60.000 lux er grænsen mellem middel og stort lysbehov, men når man så tager lysets brydning i vand, akvariets dybde (50cm) og areal (1,20 *0,40 = 0,48m2) i betragtning, hvad så??

Bølgelængder: Jeg har læst, at clorofyl optager rødt lys = 655nm og blåt lys = 465 nm. Hvis det skal være til at holde ud at se på for mennesker, skal der suppleres enten med grøn, så der dannes et fuldt spektrum, eller hvid... Gul-grønt lys skulle dog fremme algevæksten - men det må vel være en lige så specifik bølgelængde som de andre to, som man så kan gå udenom, eller...?

Reflektorer: Lige nu er tanken, at indfælde dioderne i plexiglas. Men igen, erfaring savnes!

Lover at dokumentere arbejdet her, når det skrider fremad!

Mvh. MarleneP

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Lois (Slettet) - 13/09-2007 21:39 13/09-2007 21:39
Hmm, prøv at søg på siden... vi har haft en bruger der har forsøgt samme...

Med venlig hilsen
Lola

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger MarleneP (Inaktiv) - 14/09-2007 07:37 14/09-2007 07:37
Ja, to faktisk.... Jeg har læst trådene. Håbede at høre lidt om, hvad der blev af deres armaturer, efter de holdt op med at skrive om dem... Og måske er der andre, dder har gjort erfaringer siden da...

Mvh. MarleneP

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger dragonbook (Inaktiv) - 14/09-2007 08:37 14/09-2007 08:37
Har selv led lys i to akvarier du kan se den ene her:
Eksternt link http://akvariesiden.dk/forum_ny/forumview.php?id=406712&cat=2&hig...

Som du kan se bruges det som nat belysning. Den røde farve har mine planter været meget glad for.

Du skal være oplmærksom på at hvis du ønsker at lave et dagsbelysning ud af lysdioder (led) så bliver det noget af en opgave. Du kan nemlig ikke nøjes med hvide lysdioder idet de ikke som lysstofrør udstråler blå og røde farver. Dvs at du skal havde blandet blå og røde dioder sammen med de hvide. Dette har jeg ikke set nogen gøre med ret stor succes. Du skal i hvert fald vælge nogle dioder uden særliget meg spot effekt.

Men prøv jer frem det er bestemt et spændende projekt, glæder mig til at se resultatet :-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
ulvaren - 14/09-2007 12:08 14/09-2007 12:08
Hvis det lysdioderne bliver uoverkommelig så byg et armatur med dæmpbare T5 rør, husk ingen dæksglas.
Jeg har skiftet et alm. 30w ud med et 39w T5 og kører 40% styrke og har mere lys end før.

Mvh.
Poul

Annoncører
Annoncører