Spejlbassin

Postet under : Havedam - Teknik
Visninger : 328

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger TNielsen - 21/03-2020 14:11 21/03-2020 14:11
Jeg skal til og have kigget på at lave et spejlbassin, hvor vi gerne vil have guldfisk og åkander.
Men er i tvivl om hvilken dybde vi skal lave det i, samt om vandet skal iltes.
Guldfiskene kommer op inden det begynder at blive frost, så overvintre de indenfor.
Andre gode ideer/inspiration til spejlbassin?

På forhånd tak

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Alpina - 21/03-2020 23:52 21/03-2020 23:52
Det bør være 60 cm. dybt hvis du tager fiskene ind om vinteren.
Hvis fiskene skal være ude om vinteren, skal dybden være omkring 100 cm. (frostfri dybde)

Svævealger bliver hurtigt et problem i sollys, så køb et stort filter med UV-C for at holde vandet rent og klart.

Fiskehejrer og katte kan være interesserede i fiskene og derfor bliver du måske nødt til at lægge net over.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger TNielsen - 22/03-2020 08:00 22/03-2020 08:00
Tak for svar Alpina.

Hvad med iltning af vandet?
Er det nok at have filter anlæg på? Hvad skal filter anlægget ellers bestå af, ud over UV-C?

Jeg drømmer måske om at det kun skal være 30cm dyb, men det skal selvfølgelig også være at fiskene skal overleve B)

Jeg kan vel spænde et net op lige uden vandspejlet, for at gøre det så usynligt som muligt?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Alpina - 22/03-2020 08:51 22/03-2020 08:51
Du kan købe et havedamsfilter med UV-C, som skaber cirkulation i vandet.
Ilt kommer ned gennem vandoverfladen og cirkulationen bringer ilten længere ned i vandet.
Der er derfor ikke brug for luftpumpe og luftsten.

Et spejlbassin behøver kun at være 20-30 cm. dybt, men det egner sig ikke til fisk eller planter.
Vandet kan bliver for varmt hvis dybden er lille.

Jeg har haft havedam med Rio-net lige under vandoverfladen og stormasket hønsenet i kanterne hvor katte og fugle sad og "fiskede"

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger TNielsen - 22/03-2020 08:57 22/03-2020 08:57
Det er helt perfekt. Kan man få et filter og uv, som et rør eller andet man kan ligge på bunden?

Ja det bliver jo selvfølgelig også hurtigere varm når det er så lav. Planen er at det kommer til at være på nord siden af vores nye hus, så det bliver ikke ramt af solensstråler.

Hvilke typer fisk vil kunne leve deri vil du tro?

Så vil du tro at det skal være finmasket hønsenet?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Alpina - 22/03-2020 22:33 22/03-2020 22:33
Der findes stort udvalg hos dem der sælger udstyr og fisk til havedamme.
Eksternt link https://www.koishop.dk/

Finmasket hønsenet gør det vanskeligere at se fiskene.

Annoncører
Annoncører