Havedam I murerbalje

Postet under : Havedam - Generelt
Visninger : 684

Postet fra Havedamssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Jessibel (Inaktiv) - 30/03-2019 10:55 30/03-2019 10:55
Hej, og 1000 tak fordi jeg måtte være med ????!
Jeg er HELT ny i det her. Jeg har længe ønsket mig en lille havedam. Det skal ikke være noget stort. Jeg har fået en murrebalje I fødselsdagsgave, som jeg vil lave en lille dam I.

Hvad er det bedste råd, som i vil give til en nybegynder?

Jeg har læst mig frem til, at :
- havedammen skal have en halv dags sol, og (sjovt nok) halv dag uden.
- at det er bedst at bruge regnvand
- at dafnier er godt at komme i

- I må rette mig hvis jeg tager fejl

Jeg tænker, at til at starte med, vil jeg "bare" have nogle vandplanter i (tænker å kander ????) , og en lille vand fontæne. Eller ville jeg få bedste resultat, hvis der også er lidt fisk i?
Ville I stille baljen på jorden, eller grave den ned?

På forhånd tak ??

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Superbruger jacob - 30/03-2019 12:30 30/03-2019 12:30

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Jonatan klit - 31/03-2019 16:56 31/03-2019 16:56
Jeg har haft en 80 liters balje med endlers guppyer. Det er super spændende at have til og stå ??. Men med guppyer skal du nok ikke regne med at de kan gå ude hele året :) . Jeg ville grave baljen ned i håbet om at opnå en lidt mere stabil temperatur. Det hele kørte faktisk meget godt :) . Det var uden pumpe og gupserne levede af alger :) . Hornblad kan jeg kraftigt anbefale som plante. Den er super nem og vokser godt :) . Muslingeblomst var desværre ikke en succes. Tror det skyldtes at baljen kørte uden cirkulation.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Jubel-Bille - 02/04-2019 12:41 02/04-2019 12:41
Jeg mener ikke åkander kan tåle vandsprøjt på bladene...

Jeg har selv 2 murerbaljer ude.
Der kommer skybjerg, danio margaritatus eller dværg tandkarper i :)
Mine får sol det meste af dagen,
og stå på terrassen.

På de aller varmeste dage, sætter jeg er parasol op.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Superbruger jacob - 02/04-2019 13:10 02/04-2019 13:10
Får helt lyst til at holde fisk ude igen i år. Tror det bliver Aphanius. Har haft flere arter fra den slægt ude for nogle år siden. Så snart solen skinnede på deres balje, så lagde de æg.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Jonatan klit - 03/04-2019 18:43 03/04-2019 18:43
#5 det forstår jeg godt :) .
Jeg var også ret øv over, at jeg var nødt til at lukke min balje ned *doh* .
Det kan bare noget helt andet, det der med at man ser fiske foroven og at det hele så meget selv :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Jubel-Bille - 06/04-2019 18:31 06/04-2019 18:31
Jeg har lige gjort den ene balje forårsren,
og der var lidt neocaridina rejer som havde overlevet vinteren :)

Annoncører
Annoncører