Opbevaring af fisk fra utæt havedam

Postet under : Havedam - Fisk
Visninger : 660

Postet fra Havedamssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Ikanompong (Inaktiv) - 22/06-2018 23:20 22/06-2018 23:20
Kære forum,

Vores nyerhvervede hus har en havedam som vi gerne vil bibevare men den er desværre utæt og vandstanden faretruende lav. Planen er derfor at tage fiskene op i en stor balje mens vi forsøger at repare dammens sorte folie. Ved ikke hvordan men det må jeg nok tage i en anden tråd. Her primært fokus på fiskenes overlevelse. Jeg er helt grøn og har aldrig haft med hverken akvariefisk eller havedamsfisk at gøre og derfor håber jeg at nogle herinde kan give et eller to godt råd ifht opbevaring af fiskene. Vi er begyndt at betragte dem som vores små bofæller og håber virkelig at vi klarer at få dem helskindet igennem krisen :)

Ved ikke om det er nødvendigt for at kunne give et bud på hvad vi bør gøre, men her lidt info om dammen:
Den er trekantet. 3+2meter/50cm i midten. Har skrånende kanter.
Fiskene er små fra 5-10cm. En buler ud på maven, sikkert med rogn.
Der er omtrent 30 fisk men lidt usikker på antal.

1.Er det en realistisk plan at tage fiskene op i en stor balje?
2.hvor stor skal den i givet fald være? Hvor mange liter? Flere baljer?
3.skal man købe en pumpe?
4.har hørt at man primært skal bruge vand fra dammen. Men kan man blande dette med vandhanevand? evt blandingsforhold?
5.hvor længe kan man opbevare fiskene i en balje?
6.Går ud fra at de skal fodres engang imellem, men tænker at det vel også er en god ide at lave skjulesteder såsom sten ned til dem?

Hilsen
Casper

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Administrator Sponsor ken kætbak - 23/06-2018 09:58 23/06-2018 09:58
Er du sten sikker på at dit vand ikke fordamper?

Postet fra Havedamssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Ikanompong (Inaktiv) - 23/06-2018 11:38 23/06-2018 11:38
Indlægget er rettet 23/06-2018 11:48 23/06-2018 11:48 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

jeg troede først det var fordampning. har observeret og målt i en måneds tid i de meget varme dage og håbede at det netop var fordampning. Men at det synker ca 1 cm pr døgn, selv på de kølige dage og ikke mindst det faktum at det kan synke 1 cm på en enkelt nat har overbevist mig om at det er utæt. ifølge det jeg har kunnet læse på nettet skulle dette ikke være normalt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Administrator Sponsor ken kætbak - 23/06-2018 14:57 23/06-2018 14:57
Nej du har nok ret *skeptisk*
Er det pvc eller gummi folie? Det er næsten umuligt at lappe pvc folie. Især når det er af ældre dato..

Postet fra Havedamssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Ikanompong (Inaktiv) - 24/06-2018 17:29 24/06-2018 17:29
jeg er lidt i tvivl...må lige undersøge nærmere. det er ikke gummi-blødt så tænker at det nok er pvc..
jeg har nu købt en stor murer balje og taget vand fra dammen op i.

Talte med en havedams-forhandler tidligere i dag og de rådede mig til at filtrere vandet da jeg fortalte at der nok går flere uger inden jeg finder hullet og forhåbentlig får det lappet. planen er at købe et par nye, længere plastikslanger som jeg kan tilslutte disse til dammens vandfilter og føre over i baljen til fiskene.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger HenningS - 25/06-2018 07:49 25/06-2018 07:49
Hvis der vokser planter hen over kanten til bassinnet, virker det som en væge, der trækker vand fra bassinet ud i haven. Det kan sagtens få vandstanden til at falde 1 cm pr dag

Postet fra Havedamssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Ikanompong (Inaktiv) - 06/07-2018 17:45 06/07-2018 17:45
tak for input HenningS! Har nu fået fiskene i baljer med pumpe i hver af dem. Skifter lidt af vandet hver uge.

Annoncører
Annoncører