Symptomer på forkert anvendt silikone.

Postet under : Havedam - Generelt
Visninger : 584

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger AquAlien (Inaktiv) - 24/07-2017 20:37 24/07-2017 20:37
Indlægget er rettet 24/07-2017 20:44 24/07-2017 20:44 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Hej med jer.
Jeg fik for et par uger siden foræret et 128L af en bekendt ved noget oprydning af en garage.
Jeg har et kørende 70L selskabsakvarie allerede med guppy/molly/platy.

Det trænger til en kærlig hånd, så jeg går igang, vasker og vasker og vasker lidt mere.
Det ser ud som om det er blevet fuget efter indvendigt, men ham jeg fik det af ved ikke så meget om det.

Super nice står det da jeg er færdig og jeg fylder baljen op, fylder bakterier og vand-dims i efter mål....vente vente vente!

Det var min kone så ikke helt bekendt med, da hun troede de bare kunne komme i med det samme.
Jeg har nu både hørt at man sagtens kan, og andre siger at det slet ikke kan lade sig gøre med fisk på dag 1....men til mit spørgsmål.

Der ryger 4 guppy i og et par RCS rejer.
Hun kommer dem i cirka kl.15 og vandet er krystalklart eller der omkring sidst jeg ser det ihvertfald.
Hun sidder og hygger med ungerne og kigger på fiskene svømme rundt.

Jeg kommer hjem og ser dem kl.23.
De virker nu fine nok, svømmer lidt rundt i meget roligt tempo som i mit andet 70L når lyset slukkes.
Jeg bemærker dog at vandet virker "støvet" eller sådan lidt mælkehvidt i det.....ikke tyk tåge, men alligevel nok til at jeg bemærker det.
Vandet i mit 70L er krystalklart, og det var dette også da jeg puttede vand- og -bakterie start i, inden jeg kørte.

Tager min teststrip.....hårdheden er høj, men det er den nu også i mit andet, og de fisk lever i bedste ibiza-stil :P
PH værdien også lidt høj men ikke meget over den orange farve jeg har i det andet, som er 7-7.5 mener jeg.

Nå men jeg går i seng, og står så op imorges kl.05 og går lige ned for at se.....at den ene guppy er død, og de tre andre svømmer i overfladen og gisper.
Rejerne virker fine men en enkelt er død.
hurtig hurtig hurtig op med dem i noget vand fra det andet, tænker hverken på at teste vand eller noget andet, kun fiskene og mine rejer.

Laver et lille midlertidigt 19L akvarie med vand fra mit 70L hvor de ryger ned.
den anden han ryger mens jeg er på arbejde.

Sidder og betragter hunnerne som lever endnu, og også stadig i skrivende stund, en enkelt reje mere er gået til.
fiskenes finner er ligesom klappet sammen, kan ikke lige komme på i skrivende stund hvad fenomenet hedder, klister finner eller sådan noget, og deres halefinne er ligesom flosset i det og også klappet lidt sammen.

Synes alligevel det lyder vildt hvis de skulle have fået en eller andet sygdom på omkring 12 timer i et nyopstartet akvarie, og iøvrigt er sunde og raske da de kommer i.
Så jeg lurer på den silikone der som første mulige synder.

Jeg har 2 pumper kørende i det nu tomme 128L. Eheim 160 og en lidt mindre Eheim 100 mener jeg den hed.
Vandet er mindre tåget men stadig tåget i det.

MIT SPØRGSMÅL !!
Er der nogen som har prøvet at bruge den forkerte silikone, med anti-skimmel dims i, og hvad sker der med fiskene.....dør de så hurtigt eller hvordan ?
Det forekommer mig mærkeligt at fiskene fik SÅ store skader efter bare små 12 timer.

Giver nitrit den slags skader, eller ammoniak ??

Det er mere om nogen kan sige om forkert silikone giver den slags skader eller om det er noget helt andet jeg skal se på.
Jeg har danalim's akvariesilikone, så jeg kan sagtens fikse det hvis det altså ER det.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger AquAlien (Inaktiv) - 25/07-2017 17:09 25/07-2017 17:09
Så til fiskene her idag. hunnerne har klappet finnerne lidt ud igen, og svømmer meget mere normalt rundt i det midlertidige 19L. Rygfinnen er dog stadig klappet sammen.
Men de ligger ikke længere bare oppe i toppen af vandet.

Rejen jeg igår troede var død er idag oppe.
Er lidt på herrens mark med hvad i alverden der skete.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger McWearq - 25/07-2017 17:52 25/07-2017 17:52
Er det ikke bare en opblomstring af infusorier du har været ude for? Det er helt normalt at vandet bliver mælkehvidt i et nystartet akvarium, og det er vel derfor at man normalt anbefaler at vente en 14-dages tid med at sætte fisk i, medmindre man har et velindkørt filter man kan tilslutte.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger AquAlien (Inaktiv) - 25/07-2017 18:17 25/07-2017 18:17
ja jeg går ud fra at den mælkehvide farve er opstartsbakterier, den kommer vel da jeg smider det der bakteriestart i, men har nu ikke hørt/læst af fisk nærmest dør på bare 12 timer, deres finner nærmest ætser, så tænker at det kunne være noget andet.
Som jeg forstår det, dør fiskene ikke SÅ hurtigt hvis man laver "fisk-i-baljen-på-dag-1" finten.
Men efter nogle dage eksploderer nitrit'en og så er det det dine fisk dør af.
....men efter flere dage altså, det her er jo dårligt 12 timer. *uhh*

Der er desværre ikke rigtig nogen som vil være ved at de har prøvet sanitetssilikonen, og derved måske havde en vigtig erfaring omkring hvad der faktisk sker ved det....og ikke bare hvad de tror eller har hørt sker.
Kan sagtens forstå at det ikke er noget man går og praler af *doh*

Det samme gælder det med opstart og hvornår der må komme fisk i.
har da læst en tråd et sted omkring noget med døde fisk, hvor langt de fleste skriver alt fra 7 til 30 dage.
Og så pludselig skriver én at man da sagtens kan putte fisk i på første dag, der er bare nogle ting man så skal gøre over de næste 14 dage, mener det var hyppig vandskift og noget andet.
Det er da interessant hvis det eksempelvis godt kan lade sig gøre, mod langt de flestes overbevisning.

Jeg forstår godt at fiskene ikke kan tåle fungicider (mener jeg det hedder), men jeg er mere ude efter om nogen ved hvad der sker hvis uheldet nu er ude. Dør fiskene så snart de rør vandet, går der en uge og så rammer det eller hvordan.
Blev helt underlig da jeg så halefinnerne var sådan lidt flossede i det og deres finner var klappet sammen ala det der "klisterfinne" sygdom.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger brib - 26/07-2017 09:26 26/07-2017 09:26
McWearq skrev :
Er det ikke bare en opblomstring af infusorier du har været ude for? Det er helt normalt at vandet bliver mælkehvidt i et nystartet akvarium, og det er vel derfor at man normalt anbefaler at vente en 14-dages tid med at sætte fisk i, medmindre man har et velindkørt filter man kan tilslutte.

Det var egentlig også mit bud på "tågen"

Forkert lim, er ikke noget der umiddelbart farver vandet . Her dør fiskene sådan lidt af gangen .

Annoncører
Annoncører