Vil have have dam i år.

Postet under : Havedam - Teknik
Visninger : 667

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger dina sue (Inaktiv) - 29/05-2017 20:29 29/05-2017 20:29
Jeg har i de sidste 2 år haft en blå muslingsandkasse som have dam i haven. Har været glad for det. Og det samme har min hund. Der har badet ret meget i den i løbet af sommeren.

Men vil gerne udvide så der kan komme et lille springvand på sollys. Og end 4 fisk som skal gå i det hele året. Så hvor dybt skal hullet så være.

Og har set på folie. Og i Bauhaus til omkring 40 kr pr meter. Og det er da til at betale. Så det tænker jeg at bruge. For jeg har ikke den store økonomi som enlig.

Så hvad er jeres råd til en som ikke har den store erfaring i have dam. Ud over den lille blå skald som blev tømt tit pågrund af hundebadning.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger scn - 29/05-2017 21:30 29/05-2017 21:30
Så vidt jeg lige kan se er Bauhaus folien 0,5 mm. Hvis du kigger på eks. koiimport.dk vil du finde folier på 1,2-1,5 mm, og husk også fiberdug for at undgå at småting med skarpe kanter prikker hul fra ydersiden.
Eksternt link http://koiimport.dk/category/hvilken-folietykkelse-skal-jeg-vaelg...

De har også en fin beregner til hvor stor et stykke folie du skal bruge:
Eksternt link http://koiimport.dk/category/folie-stoerrelse-beregner-37/

Har du en til at grave for dig, og køre jord væk (man kan hurtigt få lange arme hvis det er en tung fed ler)? Hvis du vil lave en dam på 1000 liter, så er det ca. 1,5-1,8 ton jord/ler du står med.

De har et filter med UV, som ser ud til at bruge 20W, så det koster 175kWh/år i strøm.

Jeg syntes du skal gå ud og snakke med et par forhandlere (dog ikke en eller anden gymnasieelev med et sommerferiejob), find et sted hvor de ved hvad de snakker om (Det kunne være Neonfisken i brønshøj, eller en dedikeret havedams/koi forhandler)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger HenningS - 29/05-2017 22:19 29/05-2017 22:19
For at fiskene kan overleve i dammen om vinteren, skal du ned i frostfri dybde. Hvor dybt det er afhænger jo meget af hvor hård vinteren er men omkring 90 cm. Man kan dog klare sig med mindre, hvis man lægger isolering over, hvis det bliver rigtigt koldt.

Hvilke fisk havde du forestillet dig? De fleste fisk, du kan købe til havedam bliver ret store, hvis ikke hejren når at spise dem forinden. Guld emder som jeg har, hører til i den lille ende, men jeg synes alligevel, at de 500 liter jeg har er i underkanten til de 3, som hejren har efterladt.

Jeg har aldrig haft brug for UV belysning. Jeg kan ikke lige finde ud af hvilket filter #2 tænker på, men ofte når der snakkes om UV filtre, er det opgivne forbrug kun for lampen, od dertil skal der så lægges pumpen. Jeg har ikke set ret mange Havedamspumper med forbrug under 20 W. Så med UV og pumpe kommer du hurtigt til at bruge for 500 kr. om året

Jeg har løst filtreringsbehovet med et simpelt filter med en16 w pumpe. Vandet får derefter lov til at løbe igennem en kunstig bæk på ca. 5 meter, og en slags rodzone filtrering, som består af en masse haveiris. Det fungerer fint, bortset fra lidt algevækst indtil planterne er i god vækst

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger scn - 29/05-2017 22:40 29/05-2017 22:40
Dette filter:
Eksternt link http://koiimport.dk/product/filtersaet-til-havedam-max-2000-ltr-3...

De angiver ikke strømforbruget, men fandt angivelsen på en anden side.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Administrator Sponsor ken kætbak - 30/05-2017 07:23 30/05-2017 07:23
Hvilke fisk har du i tankerne?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger HenningS - 30/05-2017 18:26 30/05-2017 18:26

Det samlede strømforbrug er 7W til UV rør og 20 Watt til pumpe, hvilket er ret fint, når ydeevne og pris tages i betragtning. Og hvis det er muligt at slukke uv-rør uden at slukke pumpe, så ser det ud til at være en god løsning. Men meget afhænger af hvilke fisk, der er tænkt på

Annoncører
Annoncører