Hvordan genopstarter jeg 150l udendørs bassin

Postet under : Havedam - Generelt
Visninger : 965

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger JaneB (Inaktiv) - 12/03-2016 12:12 12/03-2016 12:12
Sidste år gik jeg i gang med projekt lille havedam. Fik de nok mest forkerte råd i den butik jeg handlede. Til gengæld havde jeg ikke andet end bøvl med skidtet suk, købte en pumpe med springvand, diverse midler mod alger og andre midler der skulle give klart vand.

Nu står jeg og kigger ned i det og tænker i år vil jeg gøre det helt korrekt :) Men hvordan gør jeg nu bedst? Der er 5 guldfisk, total lange grønne alger, blade og tusser tilsyneladende også, en Iris der ser ud til at leve og det er bare så beskidt :( Håber I vil hjælpe mig :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger JaneB (Inaktiv) - 12/03-2016 12:12 12/03-2016 12:12

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger KasperK/Lolland - 13/03-2016 09:54 13/03-2016 09:54
Indlægget er rettet 13/03-2016 09:55 13/03-2016 09:55 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

150 ltr?
Vil mene, at det er for småt til guldfisk. Op med dem, en gennemgående rengøring, hvor du trækker algerne op, renser bunden med et net eller si og så planter et par planter, der vil kunne være i baljen.
Og så nøjes du med det. Lad være med at komme fisk i det. Nys hvis der kommer en frø eller salamander i det, men med 150 ltr, er det alt for lille til fisk.
Klart vand kommer med tiden - ikke med kemikalier - hav tålmodighed!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger JaneB (Inaktiv) - 13/03-2016 11:37 13/03-2016 11:37
:( #3 Hej Kasper. Desværre står jeg jo med 5 guldfisk som er i det. Butikken sagde faktisk jeg burde have 12-15 guldfisk :( Møj butik. Så jeg håber jeg kan få det til at køre. Jeg vil gøre som du skriver, men kan beboerne bo i en balje i mens eller hvor lang tid skal der gå inden jeg kan putte dem i? Og hvornår skal/kan jeg begynde at tage alger op?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger KasperK/Lolland - 13/03-2016 12:37 13/03-2016 12:37
Ja, gid fanden havde butikkerne og deres ubrugelige rådgivning. ;(
Omvendt, så burde du måske også have været lidt mere omhyggelig mht at lave forundersøgelser inder du gik i gang. En guldfisk kan faktisk blive omkring 40 cm, så det siger sig selv, at de kræver plads.

Pyt, nu er det snart forår, og vi skal videre.
Når fiskene er blevet mere aktive og svømmer rundt og leder efter mad, OG, når frøer og tudser er væk kan du begynde at gøre lidt forårsrengøring. Du behøver ikke af fange fiskene op og du skal endelig ikke tømme bassinet
De lange alger fanger du lettest, hvis du kan vikle dem om "noget". En lille rive eller en pind, du har skåret lidt hakker i, så algerne kan gribe fat, plejer at løse det problem.
Der er ingen grund til, at fjerne alle bladene. Der må gerne være lidt tilbage, så der kan blive opbygget et levende bundlag, hvor fiskene kan gå og lede efter mikroorganismer og spiseligt.
Så skal du i det lokale havecenter, hvor du kan købe bassinplanter efter et par planter, og så skulle du gerne være klar til sæson 2016.
Du kan risikere en algeopblomstring, HVIS solen skulle vælge at kigge frem, de fjernes ved almindeligt håndarbejde - endelig ingen kemikalier.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger JaneB (Inaktiv) - 13/03-2016 15:11 13/03-2016 15:11
#5 Du har helt ret Kasper *rødmer* Hele historien er så dum. Nogle venner kom med en zinkbalje på 25-30 liter forrige år med åkander og mini dunhammer. Det var rigtig fint og kigge på og fungerede fint faktisk. Året efter var der så en anden der synes det var sjovt at dumpe 5 guldfisk i som en overraskelse. Så var jeg på den og suste ud i en butik hvor jeg troede de havde forstand på det, de solgte både bassiner og fisk og resten kender du. Men ja det var rigtig dumt af mig ikke at undersøge på nettet suk.
Jeg er rigtig glad for dine råd og vejledning. Tusind tak. Er der nogen bestemte planter du tænker på?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger JaneB (Inaktiv) - 13/03-2016 15:21 13/03-2016 15:21
Og pumpen med det lille springvand skal jeg droppe den når jeg er færdig eller er det bedst den kører?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger KasperK/Lolland - 13/03-2016 22:17 13/03-2016 22:17
Vandplanter som f.eks. hornblad, vandspir og tusindblad er havedammens arbejdsbier. De optager næringsstoffer fra vandet, så der ikke kommer for mange alger
Den røde dværgnøkkerose 'Ellisiana', er en god pg smuk plante til det lille bassin

En anden god vandplante er krebseklo, som flyder frit i vandet. Den fjerner også mange næringsstoffer fra vandet.
Krebseklo kan brede sig meget, men det er ikke noget problem. Bliver der for mange planter, kan de nemt fiskes op og smides på komposten

Fandt lige en side på nettet, hvor der er nogle gode forslag til planter. Du skal selvfølgelig ikke storme ud og handle desperat ind, der er også begrænsninger for, hvor mange planter dit bassin kan rumme, men en 2-4 stykker.
Behold pumpen i. Lidt cirkulation er altid godt.

Hornblad (undervandsplante)
Vandspir/Hestehale (undervandsplante)
Tusindblad (undervandsplante)
Nøkkerose (vandplante med flydeblade)
Krebseklo (flydeplante)
Vandhyacint (flydeplante)
Muslingeblomst (flydeplante)
Iris (sumpplante)
Kærmysse (sumpplante)
Brudelys (sumpplante)
Bukkeblad (sumpplante)
Sværdsiv - Juncus ensifolius (sumpplante)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger JaneB (Inaktiv) - 14/03-2016 09:01 14/03-2016 09:01
Hej Kasper. Tusind tak for hjælpen :) Nu er jeg helt rolig og glæder mig til at komme rigtig i gang :D Hvor er jeg glad for du skriver så udførligt. Endnu en gang tusind tak :)

Postet fra Havedamssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger JaneB (Inaktiv) - 23/04-2016 17:47 23/04-2016 17:47
Lige en update :)
Vandet var simpelthen for rådent. Der var en død musling. Så jeg skiftede alligevel vandet, det var jeg nødt til, og fik skrubbet trådalgerne væk. Købte nye planter men kunne ikke få dem som var omtalt i #8 men fik:

Nøkkerose Pygmaea Rubra
Ceratophyllum demers uden rødder som jeg nu bakser med at holde ude af pumpen *rødmer*
Vandmynte
Vandspir
Kameleonplante
Trævlekrone
Og min iris fra sidste år kommer fint.

Men kan man slukke og tænde pumpen/springvandet efter egen lyst eller er det som i et akvarie at det går galt hvis man slkker?
Og hvordan dælen forhindrer jeg ceratophyllum demers i at gå ind i pumpen?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger KasperK/Lolland - 23/04-2016 19:57 23/04-2016 19:57
Hej Jane
Øv at der var død i bassinet, men sådan kan det jo gå. Har du mulighed for at sætte en studs på indsugningen til pumpen?
Så kan du muligvis sætte et filterforstykke på pumpen, så du ikke får planter i propellen.
Nohet i den her stil Eksternt link http://paradisfisken.dk/hmf-mobil-filtre/210-hmf-mobil-filter-j-3...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger JaneB (Inaktiv) - 23/04-2016 20:09 23/04-2016 20:09
Hej Kasper.
Jeg fandt et link til pumpen Eksternt link http://www.novaeuro.com/en/prods/foto-zoom/NP1000bbox.jpg
Ku jeg sætte en nylon strømpe over mon? Det har jeg nogen gange gjort indenfor når der har været yngel og jeg ikke har haft plads i yngle akvariet. Ved bare ikke om det vil tage for meget af suget fra pumpen.
Kan jeg godt slukke og tænde for pumpen eller vil det give bakterier i vandet som i et indendørs akvarie?

Postet fra Havedamssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger HenningS - 23/04-2016 20:19 23/04-2016 20:19
Jeg har et ur på min pumpe, og den kører primært, når jeg har fri til at betragte det. Dvs den er slukket det meste af natten, og om formiddagen, når arbejdet bruger min fritid.

Når den kører bliver vandet pumpet ca 4 meter væk, og løber langsomt gennem et mindre vandløb tilbage. Vandet er fint, og fiskene ser ud til at trives. Nøkkeroserne kan også finde ud af at blomstre. Pumpen er en lille 14 watts pumpe, der ca kan køre hele bassinnet igennem på en time.

Om vinteren sætter jeg pumpen til blot at pumpe vandet op til overfladen, for at holde en lille isfri våge. Men det virker nok ikke, hvis vi får hård vinter.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger JaneB (Inaktiv) - 23/04-2016 20:33 23/04-2016 20:33
Hej Henning,
Det var sådan noget jeg tænkte om man kunne :)
Jeg tænker om det er lidt overkill med en der pumper 1000 liter i timen når min dam kun er på 150 l hm.... men det var det den der butik prakkede mig på i sin tid. Jeg vil få fat i et tænd/sluk ur så. Tak for svaret :)

Annoncører
Annoncører