Er dette en Geophagus Altifrons?

Postet under : Akvariesiden.dk - Artsidentifikation
Visninger : 873

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger TSB - 04/02-2016 21:18 04/02-2016 21:18
Er denne Geo en Altifrons??

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger nyberg - 04/02-2016 22:29 04/02-2016 22:29
Det kunne meget vel være G. altifrons, men jeg synes også, at det kunne ligne G. neambi. Den sidste har ofte en lidt større sideplet end G. altifrons, men det er ikke nok til en endelig adskillelse af de to, da der kan være individuelle forskelle. Det ser da også ud som om, at den bageste har en større sideplet end den forreste.

Måske nogle af sidens jordspisernørder ser nogle kendetegn, jeg ikke får øje på?

Hvor har du dem fra og hvad er de købt som?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger TSB - 05/02-2016 09:41 05/02-2016 09:41
De er købt ved en privat i aalborg. Han sagde at de var købt som Altifrons, men jeg syntes bare ikke de har finneforlængelse! Har selv tænkt Neambi, ud fra billeder og læsning! :-) Det er fordi jeg har sat dem til salg og vil jo helst kan fortælle en evt køber hvilken art det er! (y)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger nyberg - 05/02-2016 11:42 05/02-2016 11:42
Både g. neambi og G. altifrons får lange finneforlængelser. Så det handler nok om, at de enten ikke er vokset ud endnu eller - som det ser ud på billedet - er knækket eller bidt af.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger TSB - 05/02-2016 13:01 05/02-2016 13:01
Da vi købte dem gik de sammen med noget mbuna som vist nok var noget efter dem! Så de kan meget vel være blevet bid af, af dem! :( Men farven har de ikke mistet :) de er helt neon blå plettet når de lige viser sig helt frem!!

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger SAC - 05/02-2016 13:17 05/02-2016 13:17
Det er altifrons. (Nu har jeg lige skrevet en kommentar til din annonce, fordi jeg ikke havde set denne debat.) Der er jo mange forskellige varianter af altifrons, hvad angår mønster og grundfarve, men den lille sideplet er altid et sikkert tegn. Finneforlængelserne får de først med tiden. Men hvis de har gået med nogle mbuna (hvem f...... kan finde på sådan noget...????) og har fået dem bidt af, så er det ikke sikkert, de bliver helt det samme igen...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger TSB - 05/02-2016 21:16 05/02-2016 21:16
Det er jeg glad for at høre og ja mbuna var nok ikke det klogeste valg han havde valgt til dem som tank mates! Jeg har dem i et sydamerikansk. :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Roland - 05/02-2016 21:38 05/02-2016 21:38
Er Du sikker på det er en Altifrons Søren?
Jeg syntes den ser så "grov" ud i skællene. Men lærer gerne noget mere ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger SAC - 05/02-2016 21:39 05/02-2016 21:39
Fornuftigt. Jeg er ikke mbuna-ekspert, men skal de ikke gå med nogle kalksten o. lign? Den helt rigtigt måde at tage livet af en flok Geophagus.

Jeg er kommet i tanker om en af mine erfaringer, der kan have en smule relevans her: For en del år siden, satte jeg 5 Crenicichla regani ned sammen med mine forskellige Geophagus. Jeg havde bl.a. en flok altifrons, som var den art, der skulle få de længeste finneforlængelser. Men det viste sig, at de eller små Crenicichlaer af en eller anden grund bed altifronsernes finnneforlængelser af, hver gang de begyndte at vokse ud. Jeg havde slet ikke forestillet mig, at det kunne gå galt i et ret stort akvarie. Så jeg blev selvfølgelig nødt til at fjerne Crenicichlaerne. Finnerne voksede ud igen, men de blev aldrig helt så lange, som jeg ellers har set dem på andre altifrons. Derimod har jeg en del G. megasema. De får ikke helt så lange finneforlængelser, som altifrons, men de får ligesom to tråde ud fra halen - en foroven og en forneden. Disse tråde er så tynde, at de knækker, hvis jeg f.eks. skal fange og flytte en fisk. Men de vokser ret hurtigt 100% ud igen.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger SAC - 06/02-2016 11:15 06/02-2016 11:15
Roldand: Ja, det gør den. Jeg har haft altifrons med en mere lysegrøn kropsfarve. De virkede helt glatte. (Det er fisk jo som regel, men....meget fine i skællene.) Jeg tror, at der er tale om den her, som var den sidste "ægte" altifrons, jeg havde; Eksternt link https://www.google.dk/search?q=geophagus+altifrons+tapajos&biw=14...

Den virkede nemlig mere grov i skællene. Men sidepletten afgør det.

P.S.: Er er ikke SIKKER på, at TSB´s er fra Tapajos, så det må ikke tages som en endelig identifikation af lokationen. Blot et bevis på, at der findes mange forskellige altifrons...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Roland - 07/02-2016 00:54 07/02-2016 00:54
Ja ja, hvis Du siger det.Mine var bare mere fintskællede ;)

Annoncører
Annoncører