Balje på terrassen

Postet under : Havedam - Generelt
Visninger : 2993

Postet fra Havedamssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Ulf - 14/12-2015 22:13 14/12-2015 22:13
Jeg har gennem et langt liv haft og har akvarier. Mit nyeste projekt er at jeg gerne vil have en stor balje stående på min terrasse i kolonihaven. Jeg kunne tænke mig at have en åkande, der kunne blomstre gennem sommeren og nogle guldfisk og ikke andet.
Jeg påtænker en balje, som denne:

Eksternt link http://www.lhfoder.dk/Faellesart.-og-redskaber/Spande-Baljer-Fode...

Jeg havde tænkt mig at stille baljen ind i huset i de koldeste vintermåneder evt med noget luft på eller en anden isfri ordning. Huset er uopvarmet om vinteren, men endnu har jeg ikke oplevet, at toilettet fryser til, så lidt lunt er det.

1) Mit spørgsmål er om det vil være et brugeligt projekt?

2) Vil det gå til i alger?

3) Hvad med åkanden, jeg har læst at man kan få nogle flotte dværgtyper. Hvad skal der være af bundlag for at en sådan kan trives(lerkugler,jord, special bundlag)?

4) Hvornår vil det være klogt at starte projektet op?

5) Skal jeg sætte noget filter på, jeg har gode store akvariepumper liggende evt med en stor filtermåtte på, som vi kender fra akvarierne?

6) Hvad med guldfiskene, hvornår vil det være klogt, at sætte dem i, tænker på at starte med nogle helt små og se dem vokse til?

7) Kan de leve af myggelaver og de alger, der naturligt vil være i baljen og så fodre når jeg er i haven (om vinteren har jeg læst, at de ikke skal fodres)?

Kan I give mig lidt råd med til projektet

På forhånd tak

Ulf

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Andersine - 16/12-2015 16:54 16/12-2015 16:54
Hej Ulf

Jeg synes det lyder som en forrygende god ide :-) Jeg har selv haft to 90 l murerbaljer i haven i år, og det blev faktisk starten på min nye akvariehobby :-). Jeg havde havedamsplanter i begge baljer og derudover to små guldfisk i den ene og en håndfuld skybjerg i den anden. Jeg har tilbragt rigtig mange hyggelige stunder med med mine baljer :-)
Bajlen i dit link er lige kommet på min ønskeseddel :-)

1) Ja, det vil være et brugeligt projekt :-)

2) Der var alger, men ikke voldsomt mange. Måske spiller en kølig sommer og jævnlige vandskift en rolle her.

3) Guldfiskene åd bladene på min åkande, så den blev flyttet til den anden balje. De andre planter lod de være i fred.

4) Start så snart du gider. Vand i haven er hyggeligt hele året :-)

5) Det er ikke nødvendigt med filter, men jeg købte og installerede dog et akvariefilter hos guldfiskene. Om det havde nogen effekt ud over den hyggelige rislen, ved jeg ikke :-)

6) Mine guldfisk overvintrer nu i en balje kælderen ved "stuetemperatur". Jeg forventer at sætte dem ud igen, når vandet er 5-10 grader. Mon ikke det er en gang i april?

7) Jeg har fået fortalt, at man ikke behøver at fodre, da der er masser af føde i vandet udendørs. Jeg fodrede dog, men nok mest for hyggens skyld.

Jeg håber du får gang i projektet, og jeg glæder mig til at høre om det :-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Superbruger jacob - 16/12-2015 17:02 16/12-2015 17:02
Det er super spændende at holde fisk udendørs. Kan varmt anbefales. Der er flere lange og gode tråde om emnet.

Postet fra Havedamssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Ulf - 17/12-2015 15:46 17/12-2015 15:46
#2 tak til Andersine for feedback. Især oplysningen om at guldfisk spiser åkandeblade var ny for mig. Kan man gøre noget for at undgå at de spiser min åkande, f.eks ved at komme andre planter i baljen Vandpest, kæmpevalsineria, Myriophyllum?

Til #3 kan jeg sige, at jeg har læst debatten rimelig meget igennem bl.a den omtalte balje er derfra og mit indlæg nærmest skulle forstås, som min konklusion og ønske på baggrund af debat/litteratur læsning.

Jeg opfatter åkanden som et must i mit projekt, så må jeg finde nogen andre fisk.

Omkring åkanden eller rettere nøkkerosen, så har jeg studeret hjemmesiden vandmiljoefyn.dk de ser ud til at vide hvad de snakker om. Jeg forstår, at man lægger roden vandret i en netkurv foret med dug og fyldt med havejord og spec. Lerkugler og en gødningskugle. Et andet sted er der en der skriver, at han altid har haft dem i spagnum dog med gødningskugle.

Min akvaristerfaringer værger sig ved at komme almindelig havejord og ler fra haven ned i baljen og umiddelbart synes jeg mere om spagnum ideen?

Hvad er jeres erfaring med at plante/holde nøkkeroser?

Hilsen Ulf

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Hugo (Inaktiv) - 17/12-2015 20:44 17/12-2015 20:44
Pytten skal på højkant for at få den gennem en alm. dør.
Og da der skal lersnask i bunden til nøkkerosen, vil det være en kende bøvlet uden at svine :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Ulf - 17/12-2015 21:07 17/12-2015 21:07
#5 jeg havde tænkt at tømme baljen når jeg sætter den ind i huset for vinteren. Når den så er inde kommes vand, nøkkerose og fisk i igen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Administrator Sponsor ken kætbak - 18/12-2015 06:34 18/12-2015 06:34
Hej ulf. Hvis du køber en åkande i ditlokale havedams center, så kommer den i en kurv hvor der er indbygget "madpakke".

Og hvis du fremover alligevel skal have det hele splittet ad hver år. Så er det nemt at stikke den en ny gødnins kugle om foråret :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Hugo (Inaktiv) - 18/12-2015 12:24 18/12-2015 12:24
Den gnatede beholder slår hverken helt eller ½ til , nøkkeroser er glubske.
I sommers havde jeg 3 i hver deres 30cm potte,med rødler, spagnum og gødning. De voksede til ca 1/5 af den som står i ½m3 gødet ler

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Administrator Sponsor ken kætbak - 18/12-2015 12:26 18/12-2015 12:26
Jo bevares. Men man er vel ikke interesseret i at den bliver kæmpe?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Hugo (Inaktiv) - 18/12-2015 12:38 18/12-2015 12:38
Indlægget er rettet 18/12-2015 12:44 18/12-2015 12:44 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

ken: Du får dine Mbunanoget leveret i en plastpose, der kan de så blive, fordi de ikke skal være ret store *blink*

Planten vil sygne hen over tid og dø, hvis man ikke fodre den......................Lige som fisk, det tager bare længre tid.
Stofferne som blade og blomster er lavet af kommer ikke ud af luften :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Hugo (Inaktiv) - 18/12-2015 12:46 18/12-2015 12:46
ulf: Jeg vil foreslå at du laver plastbaljen med nøkkerose og ordentlig bundlag.
Så kan du have eks. hvid skybjerg fisk i den om somren, og en indendørs akvarie, til fiskene om vinteren, nøkkerosen lader du bare blive ude, hvis bare baljen er gravet et stykke ned i jorden

500L er alligevel meget meget lille til guldfisk

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger steen1969 - 18/12-2015 13:22 18/12-2015 13:22
Indlægget er rettet 18/12-2015 13:25 18/12-2015 13:25 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Du kan også have nogle pansermaller af arten C.paleatus gående.Check under art beskrivelse,der beskriver "vandpjaskeren" hvordan hun gør/yngler med dem.Held og lykke.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger steen1969 - 18/12-2015 13:25 18/12-2015 13:25
vedr.Hugo`s indlæg.Hvid skybjerg fisk vil også kunne yngle der

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Administrator Sponsor ken kætbak - 18/12-2015 13:36 18/12-2015 13:36
Nåh For pokker.
Jeg havde ikke set det var en 500 liter balje.

Tænkte på en mure balje a 80 - 90 liter vand siden den skulle slæbes ind og ud.

Sorry :-)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger nyberg - 18/12-2015 13:46 18/12-2015 13:46
Jeg har selv en 30 liter krukke i sort plastik stående på terassen. Jeg startede ud med en større nøkkerose og en såkladt Nymphaea pygmaea "alba". Jeg synes, at den sidste syner af for lidt, selv i 30 liter.

I år voksede den store variant ikke så meget, så den bliver nok omplantet og gødet til foråret. Hvis den går til, er det også OK. Så må jeg ud og købe en ny.

Jeg havde iøvrigt en Nymphaea pygmaea "rubra" i akvariet i ca. 1,5 år. Den får grønne undervandsblade med rød underside. Min holdte sig rimelig kompakt og voksede i cichlidesand. Den blev dog desværre sat så meget tilbage efter en flytning, at jeg til sidst smed den ud.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Superbruger jacob - 18/12-2015 15:31 18/12-2015 15:31
Der er jo rigtig mange arter som kan holdes udendørs og det er super spændende. Kan varmt anbefale et kig i de "gamle" tråde. Rigtig mange har gode erfaringer, husker vist kun en enkelt bruger med meget dårlige erfaringer...

Ellers kan fb gruppen the cold fish club også varmt (høhø) anbefales.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Ulf - 18/12-2015 21:39 18/12-2015 21:39
Jeg suger til mig af jeres gode råd.

1) stor kraftig "madpakke", altså en stor trådkurv med havejord, ler og gødningskugler

2) nej til guldfisk, hvid Skybjerg ja

3) en stor nøkkerose, ikke pygmaea, altså ikke dværgarterne

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger Ulf - 18/12-2015 22:38 18/12-2015 22:38
Jeg suger til mig af jeres gode råd.

1) stor kraftig "madpakke", altså en stor trådkurv med havejord, ler og gødningskugler

2) nej til guldfisk, hvid Skybjerg ja

3) en stor nøkkerose, ikke pygmaea, altså ikke dværgarterne

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger Crahbek (Inaktiv) - 18/12-2015 22:51 18/12-2015 22:51
Jeg har haft havedam gennem en del år efterhånden og her har jeg aldrig - og jeg mener virkelig aldrig hverken set guldfisk æde af mine nøkkeroser eller givet planterne mere næring end dem de blev sat ud med. Og alligevel bliver jeg hver 3-4. år nød til at skære 2/3 dele af plantens klump væk, da den har spredt sig for meget. Ikke helt let når den befinder sig i en dybde af 110 cm og vejer 35-40 kg. Bevares, der er lidt i forhold til størrelsen på en dam og så til en balje, og jeg ville nok tilsætte lidt gødning til en plante som skal trives under de forhold du nævner, da tilførslen af næringsstoffer er begrænset til at være fra fisk og ikke nedfaldsblade, m.m. Det vil om ikke andet, ikke skade. Og så kan jeg bekræfte at du er på rette vej med indpakningen af den.

Jeg vil dog ikke have de store betænkeligheder ved at have lidt guldfisk gående - og her mener jeg lidt. De er til at få kastet i nakken de fleste steder (bare find en med en havedam - og ellers må du hellere end gerne få nogle af mig næste gang du rammer Vestsjælland). Går det ikke med dem, må du sende dem videre eller aflive dem. Hos mig lever de primært af det de finder i bassinet og så får de lidt tilskud i form af piller - men ikke for meget, for så kommer algeproblemerne, især hvis solen står direkte på bassinet. De kan dog løses ved at tilføje et UV på filteret, hvis du beslutter dig for at køre med sådan et. Og gør evt. som Hugo anbefaler, græv baljen lidt ned, for så er du sikret varme fra bunden. Man kunne engang få et stukke flamingo med et rør i midten, som man monterede i dammen. Så smed man en luftpumpe til og gav ilt inden i kuplen, så der altid var isfrit. Om det kan fungere i en balje på 500 liter, skal jeg dog ikke gøre mig klog på.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Administrator Sponsor ken kætbak - 18/12-2015 23:01 18/12-2015 23:01
Mine åkander får nu heller ikke noget gødning..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger Hugo (Inaktiv) - 18/12-2015 23:07 18/12-2015 23:07
Åkander og nøkkeroser er ikke det samme

Annoncører
Annoncører