Invertebrater

Postet under : Cichlider - Afrika - Malawi - Generelt
Visninger : 2185

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
stmucha (Slettet) - 02/09-2007 22:50 02/09-2007 22:50
Mange cichlider æder invertebrater og det har fået mig til at tænke på om man ikke skulle prøve at skaffe invertebrater til føden i akvariet. Lever invertebrater i sandet? Kunne man forestille sig at man købte nogle levende og så kunne disse bidrage til føden (og underholdningen) i akvariet??

:i

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Onkel Dunkel - 02/09-2007 23:02 02/09-2007 23:02
invertebrater er et andet ord for de dyr der ingen rygrad har, det inkluderer 97% af alle arter på jorden :e
så det er bare ned med nettet i mosen :i
Fanger selv fiskeyngel, dafnier, vandkalve og myggelarver i den lokale mose og det er sgu noget der får gang i akvariet, så det er på med gummistøvlerne mester :e

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Onkel Dunkel - 02/09-2007 23:05 02/09-2007 23:05
og jo det er meget underholdende at se på, specielt når kræene prøver at fange vandkalve det er sgu nogle hurtige sataner.
Lidt noget andet end når de dovent nipper til et par flager i overfladen, får virkelig gang i de naturlige rovdrifter og putter et ordentligt tandsmil på deres små læber ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
stmucha (Slettet) - 02/09-2007 23:16 02/09-2007 23:16
Det jeg håbede på var måske at kunne lave en hermanent bestand fiskene kunne æde af. Jeg tænkte lige som med snegle: Når man først én gang har dem er de der altid.

Jeg kunne også godt tænke mig at give mine aulonocara et foder hvor de får brug for deres meget veludviklede sanseapparat.

Er der mon noget som opfylder dette????

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
stmucha (Slettet) - 02/09-2007 23:17 02/09-2007 23:17
Permanent - ikke hermanent - sorry

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger morsboel (Inaktiv) - 03/09-2007 00:04 03/09-2007 00:04
Jeg har også selv tænkt tanken! Det kunne jo være ret spændende. Men jeg tror bare ikke det vik kunne virke. Dels tror jeg ikke der er nok føde i form af døde planter og dyr i et akvarum til at holde kriblekrable-dyrene i live og dels tror jeg også de vil blive udrydet hurtigt af fiskene.

- morsboel

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger morsboel (Inaktiv) - 03/09-2007 00:06 03/09-2007 00:06
se forøvrigt videoklippet på ;) Eksternt link http://www.morsboel.dk/akvariet.htm

- morsboel

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Esben (Inaktiv) - 03/09-2007 07:42 03/09-2007 07:42
Det kunne faktisk være spændende at få en prøve af sandet med hjem fra søen af med de invertebrater som du lever i bundlaget, og så måske kunne opdrætte små kulturer :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
-No3 - 03/09-2007 10:39 03/09-2007 10:39

- Nej det kunne ikke!! x(

Du ønsker ikke det syn som det ville efterlade hvis alle akvarister verden over ønskede bundlag fra søen, som bundlag i deres akvarier. Desuden lader det sig gøre tilnærmelsesvis at efterligne...

Derudover tvivler jeg alene på at kulturen ville være i live efter transporten hertil. Desuden ville opformeringen af kulturen ikke kunne følge med fiskenes behov!! Det lader sig gøre at fodre med andre emner som fremprovokerer deres fødesøgningsteknikker...

Mvh. Flemming

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
stmucha (Slettet) - 03/09-2007 14:58 03/09-2007 14:58
03/09-2007 10:39 - -No3 skrev :

Det lader sig gøre at fodre med andre emner som fremprovokerer deres fødesøgningsteknikker...

Mvh. Flemming

Hvordan?

Hilsen Thomas

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Esben (Inaktiv) - 03/09-2007 15:32 03/09-2007 15:32
#9 Nu satsede jeg jo på at man kunne lave nogle opdrættet kulturer efterfølgende. Da jeg havde pilegiftfrøer havde jeg hele tiden 5-7 bananflue kulurer igang for at kunne mætte deres behov. Det samme tænkte jeg måske var muligt med en kultur invertebrater fra søen af.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Jesper - 03/09-2007 17:30 03/09-2007 17:30
03/09-2007 14:58 - stmucha skrev :
03/09-2007 10:39 - -No3 skrev :

Det lader sig gøre at fodre med andre emner som fremprovokerer deres fødesøgningsteknikker...

Mvh. Flemming

Hvordan?

Hilsen Thomas

f.eks ved at stikke en gang mysis eller noget andet ned i sandet, det er alletiders til cichlider der søger deres føde i sandet.

Vær lidt kreativ ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Esben (Inaktiv) - 03/09-2007 17:43 03/09-2007 17:43
Men der da lidt mere gang i det, når at skidtet er levende ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger heidimalawi (Inaktiv) - 03/09-2007 18:09 03/09-2007 18:09
Undskyld mig, men hvad er mysis... ?+(

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Esben (Inaktiv) - 03/09-2007 18:16 03/09-2007 18:16
#14 Det krebsdyr i stilen med artemia og krill :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
stmucha (Slettet) - 03/09-2007 20:30 03/09-2007 20:30
Kan man købe mysis levende et sted?? Eller et andet forslag til noget som kriblekrabler så jeg kan få gang i sanseorganerne på mine aulonovara! :e

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Jesper - 03/09-2007 21:09 03/09-2007 21:09
03/09-2007 20:30 - stmucha skrev :
Kan man købe mysis levende et sted?? Eller et andet forslag til noget som kriblekrabler så jeg kan få gang i sanseorganerne på mine aulonovara! :e

Man kan da ihvertfald selv tage til stranden og fange det ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Rediger Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
ulf - 03/09-2007 21:46 03/09-2007 21:46
Jeg har noget erfaring med at holde mysis levende. For år tilbage havde jeg et søhesteakvrium, og de skal startes op med levende mysis. Min erfaring er, at de holder sig fint i et kar med dansk saltvand i 4-5 dage. De skal langsomt vænnes til anden saltholdighed og temperatur for at holde sig levende i akvariet. Jeg havde bedst erfaring med mysis fra brakvandsområder ( Tryggevældeåens udmundning i Køge Bugt). Når jeg fanger mysis tager jeg altid en pose med hjem med levende mysis, for at have den fornøjelse det er at fodre med levende dyr, men de dør hurtigt hvis man ikke tilvænner til ny temperatur og saltholdighed. Iøvrigt er det snart mysistid ved kysten,

hilsen

Ulf

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger chrom (Inaktiv) - 04/09-2007 00:42 04/09-2007 00:42
#18Hvor lang tid kan man maksimalt holde liv i mysis hvis de holdes under optimale forhold(saltvand og lev temp.)?, ville man evt. kunne forlænge levetiden til flere måneder hvis de opbevares på køl ~4grader?

Atemia et også et godt fodder der desuden er let at holde i kultur, men de ligeledes heller ikke i ferskvand.

mvh
Jon

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger chrom (Inaktiv) - 04/09-2007 00:56 04/09-2007 00:56
I ferskvand består invertebrat-bestanden for en stor del af larve- og nymfestadier af forkellige insekter. Kun få insekter lever hele tilværelsen aquatiskt, og det vil nok blive et besværligt foretagende at lave kulture der skal tage hensyn til et landlevende voksenstadie. Som foreslåret i #2 og #3 vil det nok vær det nemmeste at tage en tur med nettet i lokale søer, damme og vandlød for at supplere kosten med aquatiske insekter.

Ud over insekter vil invertebrat bestanden bestå af snegle, krebsdyr og forskellige slaks orme. I saltvandakvarier har man tit fordelen af krebsdyr og orme fra "levende" sand og sten, der lever beskyttet i akvariets bundlag og dekoration og derved kan opretholde en bestand i akvariet der løbende bidrage som kosttilskud.
(#8) I ferskvands økosystemer er andelen af sedimentlevende orme og krebsdyr væsentligt mindre end i saltvandssystemer, så jeg tror ikke at man ville få meget ud af at importere sediment fra søen for at få gavnlige invertebrater, man ville nok nærmere risikere en omgang Bilharziose ;) , desuden tror jeg at Espen snakker om at holde kulture af fodderdyr der lever i søen.
Skulle man finde fodderdyrsarter der kan holdes i kultur og formere sig i akvariet, skulle man nok lede efter sedimentlevende orme og krebsdyr fra tropiske søer og floder.

Et fodder på markedet der måske kunne give en mere naturlige jagtadfærd fra Aulonocara kunne være Tubifix, man kunne evt gemme dem i bundlaget så de har en chance for at nå bunden inden de blier spist.
men de vil heller ikke kunne formere sig i akvariet.
Hvordan er det med Aulonocaras sanseorganer, er det kun bevægelse de registrerer eller vil man kunne gemme frostfoder?

mvh
Jon

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger chrom (Inaktiv) - 04/09-2007 00:59 04/09-2007 00:59
hov (#8) var egentligt en reference til #8 :00|

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger Esben (Inaktiv) - 04/09-2007 06:55 04/09-2007 06:55
Tubifix mener jeg bestemt ikke at de kan tåle :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger chrom (Inaktiv) - 04/09-2007 07:35 04/09-2007 07:35
Nej Tubifix er ikke et godt foder og det var bestemt ikke ment som hovedfoder, men det er vist det eneste levende foder på markedet der graver sig ned i bundlaget, det er jo også en lidt omvendt situation når man leder efter foder der gemmer sig mest muligt for fiskene :)

Jeg har supleret med frysetørrede Tubifix til Aulonocara uden at observere nogen problemer, men jeg skal ikke kunne sige om levende tubifix evt. skulle være mere skadelige.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger Esben (Inaktiv) - 04/09-2007 07:39 04/09-2007 07:39
#23 Jeg ved det ikke. Jeg har bare altid undgået det, da jeg har hørt at deres maver ikke har for godt af det :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger Dan (Inaktiv) - 04/09-2007 10:09 04/09-2007 10:09
Uden at have den store viden udi hvirvelløse dyr i bundlag fra de store søer i Rift Valley, vil jeg antage, at det er meget svært at holde liv i disse kræ og opformere dem uden at opstille et større installation og herefter afsætte meget tid til at finde ud, hvad de egentlig kræver for at trives. Jeg vil gætte på, at det af forskellige årsager ikke er muligt at opformere dem i akvarier med fisk, men at de kræver deres egne tanke. Og hvorledes skulle man så flytte dyrenene fra opvæksttankene til akvarier med fisk? En stor del af disse dyr (f.eks. små krebsdyr) lever i bundlaget og man er derfor nødt til med jævne mellemrum at udskifte hele bundlaget i akvariet. I indsamlet substrat fra en af de store søer ville man formodentlig også få en masse uønskede dyr med, herunder forskellige ekto- og endoparasitter, der i et lukket miljø som et akvarium ville stortrives med at parasitere hele bestanden af cichlider oa.

Hvorfor ikke benytte mange af de levende foderdyr, som allerede er på markedet og som reletativt nemt kan opformeres (f.eks. dafnier, myggelarver, artemia, regnorme etc.). Det er nu blevet supernemt at opformere artemia - ovenikøbet vha. automater, som kan installeres direkte i akvariet med fisk. Dafnier, myggelarver og regnorme kan nemt dyrkes på altanen eller i haven.

Bare mine fem øre....

De bedste hilsner
Dan

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger Dan (Inaktiv) - 04/09-2007 10:28 04/09-2007 10:28
Glemte lige at nævne ferskvandsrejer, som i lighed med de dyr, jeg har nævnt i #25 heller ikke graver sig ned i bundlaget, så måske lidt OT, men alligevel. Jeg har talt med Bo Christensen (rejesite.dk, Akvariesiden.dk) om muligheden for at opformere rejer til cichlidefoder, og han anbefaler Red Claw (Macrobrachium assamense), som skulle være ret nem og hurtig at opformere. Desuden er flere akvarister begyndt at opformere Red Cherry Shrimp (RCS) i stor stil, og de er også gode til foder.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger lab (Inaktiv) - 04/09-2007 14:00 04/09-2007 14:00
Røde myggelarver (larver af dansemyg) lever også i bunden på nogenlunde samme måde som tubifex. Jeg formoder at de findes i søen også, men problematikken er vel lidt den samme som omkring tubifex...

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
stmucha (Slettet) - 04/09-2007 19:14 04/09-2007 19:14
Tak for svarene. Desværre tyder det jo så på at det ikke lader sig gøre at stimulere aulonocaras naturlige fødesøgningsinstinkt - men så er det da afklaret! :( :)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Bruger Bo Petroimporten (Inaktiv) - 05/09-2007 08:45 05/09-2007 08:45
Jeg bruger en stor balje i haven. Deri lægger jeg store (forholdsvis) sten.
I løbet af kort tid, kommer der et hav af alger på disse sten. Sidegevinsten er, at der også kommer en massemyggelarver som sider i algerne.
Disse sten kan få en flok Petrochromis, til at gå fuldstændigt bananas!

Min ringe teori er at algerne kommer til at minde om dem de finder i naturen, når der er smådyr blandet i.

VH Bo

Annoncører
Annoncører