Solcelle havedams pumpe

Postet under : Havedam - Generelt
Visninger : 2232

Postet fra Havedamssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger familiehobby (Inaktiv) - 02/01-2015 17:32 02/01-2015 17:32
Hej, nu i planlægningens årstid har jeg søgt en del på nettet. Her på akvariefisken er der dog ret stille??? Ingen planlæggere i vinterhumør?
Jeg har i sensommeren lavet en lille havedam (max dybde 65 cm på kun 40 x40 ) den breder sig ud til tre sider, over to etager til ca 130 x 120. I den ene ende er der yderligere 130 x 150 med 10 - 15 cm vand og sand i bunden. Altså en ret lille vandmængde ift overfladen. Hele anlægget ender i et surbundsbed, der ikke er plantet til endnu ( venter på aflæggerne fra azalea vokser lidt mere til).
Jeg skal til sommer bruge en pumpe der skal ligge på det dybeste sted og pumpe vand, via en 3 cm slange til toppen af en å. Åens højeste punkt, (hvor slangen ender) er ca. 50-60 cm over vandspejlet. Åen er anlagt med flere små vandfald, sand og ral i bunden og vandet kommer til at løbe i snoninger = filtrering. Sol på å = uv lys. Der er vandpest i søen, der skal flyttes til åens små udposninger.
Jeg har kig på Conrad elektroniks solcelle- drevne pumpesæt der hedder grado solar trend. Er der nogen der kender den pumpe? Eller kender nogen der kender nogen? Er den god? Hvilke andre solcelledrevne pumpetyper kender I?
Er der nogen der har eksperimenteret med solcelledrevne pumper?
Jeg har tænkt at smide nogle guppyer i til sommer, for at forhindre myggeplage. De skal hjem i akvariet om vinteren. Hvilke temperaturer skal jeg holde øje med forår og efterår ifm. Guppyerne?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger fimbulvinter (Inaktiv) - 02/01-2015 17:50 02/01-2015 17:50
Pumpen kender jeg ikke, men jeg ved at Harald Nyborg også forhandler en solcellepumpe.
Hvad jeg derimod ved er, at du får meget mere ud at vælge Gambusia holbrooki til dammen fremfor guppyer, som ikke er særligt kuldetolerante. Gambusia holbrooki, som også kaldes mosquito fish (jeg så i en anden tråd at du gerne vil lave lidt myggebekæmpelse), klarer temperaturer på 4-34 grader Celsius og kan derfor være mere end dobbelt så lang tid ude i dammen end guppyer kan. Den er meget hårdfør og yngler villigt ude. Den findes i en sortplettet version, som du kan se på min profil.
Jeg har ikke pumper i mine havebaljer, men masser af planter.

Postet fra Havedamssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger familiehobby (Inaktiv) - 02/01-2015 19:37 02/01-2015 19:37
Hvordan har gambusia holbrooki det så, når de skal overvintre med et par meget store scalare? De minder meget om guppyer af udseende. *blink* har googlet lidt på dem. Der står at de er ualmindelige i handlen?. Vil undersøge min foretrukne akvariehandel på Vesterbro. Der kan man også bestille fisk og planter.
Har du evt. Selv yngel til foråret, og hvilken landsdel bor du i? Bor selv i KBH.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger fimbulvinter (Inaktiv) - 02/01-2015 19:45 02/01-2015 19:45
Gambusia kan være hårde ved andre akvariefisk, men jeg ved ikke hvordan de vil ha det sammen med scalarer. Hvis der er godt med flydeplanter (fx hornblad) i akvariet vil Gambusiaerne kunne gemme sig der.
Ja, det er meget sjældent at de findes i handlen. De findes i specialforeninger som Poecilia Scandinavia. Jeg har en del, men jeg bor i Skive, Midtjylland.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger familiehobby (Inaktiv) - 03/01-2015 14:35 03/01-2015 14:35
Jeg har kigget lidt på hvid skybjerg- tanichthus albonubes. Den ser ud til at opfylde mit behov, hvis jeg ikke kan få gambusia holbrooki i handlen. Tak for dit indlæg. En anden har foreslået heterandria formosa, men den er vist for lille til vores selskabsakvarie om vinteren. Vist også for lille til at gøre det store ved en myggeplage.

Annoncører
Annoncører