Fisk i murebalje udenfor projekt :-)

Postet under : Havedam - Generelt
Visninger : 3494

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Mundharpen (Inaktiv) - 08/07-2014 13:24 08/07-2014 13:24
Hej med jer

Nu har jeg efterhånden fulgt alle de gode debatter og indlæg i mange år - uden at have oprettet en bruger.

Det er hermed gjort, og jeg vil gerne dele mit lille sommerprojekt.

Vi har 3 slørhaler i en Biorb Bowle i køkkenet:

Og hver gang vi tager i sommerhus (9 dage hjemme 5 dage i sommerhus) giver vi dem sådan en ferietablet.
Det virker fint, de doserer 4 gange og giver dem en fastedag. Men det nu synd for de små plageånde!

Derfor fandt vi et perfekt sted mellem sommerhus og das hvor der passende kunne etableres et fiske-sommerhus, hvor de kan bo fra maj til september:

Så var det egentligt bare at gå i gang :-)

I mens jeg gravede kunne konen passende arrangere lidt "overløbshuller" 3 cm under kanten.

Så skulle der laves huller til "gangbroen"

Så småt begyndte det at tage form:

Det tog lidt tid at få baljerne i fuldstændig vatter og samme højde. Men vigtigt for at vandstanden bliver lige høj i begge baljer:

Vi købte en solcelledrevet vandpumpe, der lige skulle trækkes lidt ledning til. Heldigvis fulgte der 5m med.

Panelet kunne passende sættes på taget af dasset :-)

Og volia der kom liv i pumpen! Drift leveret for 0,- af den danske sommer. Kører fint selvom det er lette skyet forresten.

En klat maling har altid pyntet (Det var også konen)

------

Så var det egentligt bare at vente.
Vi gav det 7 dage med det "første" vand.
Derefter skiftede vi det hele og gav det "nye" vand yderligere 7 dage.
Vi tog vandet i den sø der ligger ved siden af.

Og så skulle der testes! Jeg var lidt bekymret for, om baljerne var lavet af et materiale der afgav et eller andet der ikke var godt. Men testene (tog 3) var HELT perfekte. Intent at sætte en finger på :-)

Her i weekenden for et par dage siden tog jeg dette billede, det bliver guf for dem!

Og en lille film også:

I uge 29 skal fiskene med ud for første gang. Jeg filmer naturligvis hele processen og opdaterer når det er sket :-)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger AndersNø (Inaktiv) - 08/07-2014 13:29 08/07-2014 13:29
Fint sommerhus til dine fisk. De bliver nok store inden sommeren er forbi. :)

Vil du nu husk at updater til efteråret?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Wision (Inaktiv) - 08/07-2014 13:38 08/07-2014 13:38
Det skal de nok blive glade for :-). I mellemtiden kan I så skaffe et ordentligt akvarium til dem derhjemme, bemærk minimumstørrelse på akvarium til slørhaler: Internt link http://www.akvariefisk.dk/species/show/?ArtID=10818

Det eneste, der hører til i en bowle, er rejer, de kan til gengæld også være ret underholdende. ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger AndersNø (Inaktiv) - 08/07-2014 13:51 08/07-2014 13:51
#3 bare rolig de er sikkert vokset så meget inden sommeren er forbi at de ik kan komme gennem hulet i bowlen :D

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Wision (Inaktiv) - 08/07-2014 14:02 08/07-2014 14:02
Hehe, det har du nok ret i... B)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Mundharpen (Inaktiv) - 08/07-2014 14:03 08/07-2014 14:03
Indlægget er rettet 08/07-2014 14:05 08/07-2014 14:05 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

#2 jeg glæder mig også meget på deres vejne :-)
Ja jeg sørger at update løbende er meget spændt på hvordan de tager imod det

#3 Mange tak for linket, vi er klar over at de er ved at vokse sig ud. Men burde akvariet ikke været ok (til andre fisk): det er sådan et her: Eksternt link http://www.akvariebutikken.dk/product/biorb-bowle-60-liter-soelv-... det er rundt, men har indbygget ilt og den slags. Men tænker at når de nu vænner sig til al den plads i sommerhuset, må de hellere få et "rigtigt" akvarie når de kommer hjem igen, ellers er det næsten synd.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Wision (Inaktiv) - 08/07-2014 14:11 08/07-2014 14:11
Jo, 60 liter burde der nok kunne være nogle rolige småfisk i, selvom et rundt akvarium ikke giver så meget svømmeplads som et aflangt. Jeg har et lille nano-akvarium på 24 liter, tror jeg det er. Det bruger jeg til rejer og til yngel, det kan man sagtens.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger AndersNø (Inaktiv) - 08/07-2014 14:44 08/07-2014 14:44
Indlægget er rettet 08/07-2014 14:44 08/07-2014 14:44 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Nu er bundlaget vel ik lige den størrelse der kan side fast i munden på slørhalerne nå de sutter på dem?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Mundharpen (Inaktiv) - 08/07-2014 16:17 08/07-2014 16:17
#4 Tænker du i baljerne eller akvariet?

I baljerne er der hvide granitskærver fra jem&fix der er skyllet og vasket og stået i blød i 3 dage - de er store. Ligesom almindelige skærver..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger mobe31 (Inaktiv) - 08/07-2014 16:48 08/07-2014 16:48
Hvordan virker sådan et soldrevet springvand ? Har du et evt link til pris osv.
Har i ikke filter på baljerne?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger preben - 08/07-2014 18:11 08/07-2014 18:11
Her kan man få lidt af hver

Eksternt link http://www.mf-solar-shop.de

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Mundharpen (Inaktiv) - 08/07-2014 20:48 08/07-2014 20:48
Springvandet virker faktisk rigtig godt. Det er meget simpelt til en OK pris (Eksternt link http://www.harald-nyborg.dk/p4010/springvandspumpe-solar ). Når solen skinner kører pumpen - det er en børsteløs motor (ligesom man kender fra modelflyvere og den slags) den tager høje omdrejninger ved en meget lav spænding. Som sagt kører det i dagstimerne, også når det er overskyet, solens stråler går igennem skyerne. Men hvis man laver skygge med hånden, stopper det øjeblikkeligt. Derfor skal cellerne placeres i mest muligt lys.

Der er ikke noget filter i. Vi udskifter 20 liter en gang om ugen... Jeg kan nå lige ned i søen med en spand og op i baljen, så det er ikke noget problem overhovedet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Dujo (Inaktiv) - 08/07-2014 20:49 08/07-2014 20:49
Blev helt bekymret da jeg startede med at læse indlægget - men blev mere rolig jo længere ned jeg kom :)
Slørhaler hører ikke hjemme i akvarier under 100l. Så det er dejligt du har skabt bedre plads til dem! Og det ser virkeligt godt ud :) Overvej at pytte noget net over, så de ikke bliver taget af fugle eller katte.

For 4 måneder siden fik jeg 3 slørhaler i ca. samme størrelse som du har der - de er nu næsten 10 cm lange og den største vejer om 40g! Så med plads kan de vokse meget :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger Mundharpen (Inaktiv) - 08/07-2014 21:03 08/07-2014 21:03
Jeg må indrømme at jeg blev overbevist om, at slørhaler i en tid godt kunne gå på 60L (Fra fiskehandleren) Men jeg kan sagtens se nu, især efter at dine er vokset så hurtigt på den rette plads, at "noget tid" er en meget relativ horisont!
Derfor skal de IKKE tilbage i bowlen når de kommer hjem fra sommerferie - men derimod i et almindeligt akvarie på 150-200 liter. Hvilket jeg allerede glæder mig meget til at etablere :D

Har 2 Biorp Bowler på 60L / stk og har før overvejet at bygge dem sammen. Men er bekymret for, om det overhovedet vil gavne noget, selvom der teknisk set vil være 120L vand plus det i røret (Ø180mm)...

Vi laver et net samtidigt med at fiskene skal i baljerne - nemlig for at undgå at fugle og katte skal nuppe dem. Det bliver bare en simpel løsning med noget tætmasket hønsenet og noget kraftig ståltråd så nettet kan gøres rundt og pænt.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Dujo (Inaktiv) - 08/07-2014 21:16 08/07-2014 21:16
Vil ikke råde dig til at bygge dem sammen - det bliver aldrig godt. Køb et 160 eller 180l til de tre slørhaler - så skal du se ting og sager :) Langt - frem for højt. Så der er masser af svømmeplads.

Et par råd:
- Drop sand i bunden af akvariet, lav en sandkasse i stedet for. Købte sådan en plastikbakke til at sætte under urtepotter, fyldte den med sand og i akvariet. Så kan du nemmere gøre bunden rent, holde akvariet pænt og dine fisk får stadig lov til at rode rundt i sand :)
- Hold igen med dekorationer! Slørhaler er nysgerrige og dumme. De vil forsøge at komme ind alle steder. Så hold igen med dekorationer med huller eller skabe huler med dekorationer.
- Din sorte slørhale er en Black Moor med teleskop øjne. Pas meget på med skarpe kanter i akvariet, da de kan ødelægge dens øjne. Og kig om han får nok at spise, da de to andre er hurtigere til at finde maden end den er grundet dens dårlige syn :)
- Køb en pumpe der kan trække minimum 3 x akvariets vand. De sviner meget og skal bruge meget gennemstrømning. Hellere en for stor pumpe!
- De spiser alt, også planter. Køb derfor planter de ikke spiser, så du slipper for at skal erstatte dem hele tiden. Bruger selv anuabis til begge slørhale akvarier. Der er flere planter de ikke spiser.
- Overvej at gøre dem håndtamme. Det sker blot ved at fordre dem fra hånden over et stykke tid. Så er de super glade for at se dig ;)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger mobe31 (Inaktiv) - 08/07-2014 21:19 08/07-2014 21:19
Super tiltalende projekt.
Jeg tænker, om vandet ikke bliver meget varmt i sådanne "små" baljer eller?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Mundharpen (Inaktiv) - 08/07-2014 23:29 08/07-2014 23:29
#15 Mange tak for dine råd! Det er rene guldkorn. Og det helt korrekt at den sorte med teleskop øjene altid er en anelse bagud i forhold til andre. Den står ofte og "falder" forover - vældig klodset - men også meget charmerende :)

Og meget fint mht. anuabis! Det nuværende akvarie er lidt af en salat bar, jeg er oppe og fjerne blade dagligt der flyder rundt i toppen.
Jeg tænker at der er en god mulighed for at gøre dem håndtamme når de kommer ned i baljerne, der kan man sidde i god ro og mag og give dem lidt lækkerier fra hånden. - Igen, tak for rådende :)

#16 Tak skal du have! Baljerne ville blive meget varme hvis de stod i direkte sol hver dag - men de har en del skyggetimer i løbet af dagen, hvilket ikke har fået vandet over 20 grader (målt kl. 14:00 henover en solrig weekend).
Dernæst er de kølige på bunden og siderne. Selvom de ikke stikker så dybt, vil jeg mene at der er en kølende effekt fra jorden der gør at ikke når at blive for varme.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger Dujo (Inaktiv) - 09/07-2014 13:03 09/07-2014 13:03
#17 - Intet problem. Glad for at kunne give lidt viden videre. Spørg endelig hvis du har spørgsmål omkring slørhaler - du kan også spørge Jesper Green. Han ved en del også :)
Vi laver gelfood til dem, som vi håndfodre med. De kommer op hver gang vi har hånden i akvariet :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger Mundharpen (Inaktiv) - 09/07-2014 16:14 09/07-2014 16:14
Fint! Takker. Gelfood! Genialt - fandt lige dette Internt link http://www.akvariefisk.dk/forum/thread/?ID=1434488 . Lækkert med nogle gode kilder.

Jeg kommer retur i næste uge med en videohilsen når fiskene kommer baljerne :-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger Mundharpen (Inaktiv) - 15/07-2014 22:16 15/07-2014 22:16
En lille UPDATE

Så kom fiskene endelig i baljen :)

Det var længe ventet - og de har heldigvis taget rigtig god imod deres nye sommerhus. Dog har de stået ret stille i skjul under et blad fra en nøkkerose, siden udsættelsen kl 15:00, men her til aften har de været oppe og spise.
De har endnu ikke turde bevæge sig igennem røret. Men i morgen når springvandet kører håber jeg at de smutter på visit i den store balje.

Der er en lille film vedhæftet hvor man kan se udsætningen;

Efter de blev sat ud, blev der lavet et net så en sulten hejre ikke går ombord, det ser sådan her ud:

Jeg beklager meget at der ligger græsfrø og gødning over det hele, men det skal jo helt ny-anlagt. Og det har naturligvis haft højeste prioritet, at hverken græs eller gødning er havnet i baljen :o

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger Mundharpen (Inaktiv) - 15/07-2014 22:16 15/07-2014 22:16
En lille UPDATE

Det var længe ventet - og de har heldigvis taget rigtig god imod deres nye sommerhus. Dog har de stået ret stille i skjul under et blad fra en nøkkerose, siden udsættelsen kl 15:00, men her til aften har de været oppe og spise.
De har endnu ikke turde bevæge sig igennem røret. Men i morgen når springvandet kører håber jeg at de smutter på visit i den store balje.

Efter de blev sat ud, blev der lavet et net så en sulten hejre ikke går ombord, det ser sådan her ud:

Jeg beklager meget at der ligger græsfrø og gødning over det hele, men det skal jo helt ny-anlagt. Og det har naturligvis haft højeste prioritet, at hverken græs eller gødning er havnet i baljen :o

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger Mundharpen (Inaktiv) - 15/07-2014 22:17 15/07-2014 22:17
En lille UPDATE

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
En lille UPDATE

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
En lille UPDATE

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
En lille UPDATE

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
En lille UPDATE

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger Mundharpen (Inaktiv) - 15/07-2014 22:19 15/07-2014 22:19
Argh! Det forstår jeg ikke - siden "frøs" da jeg skulle oprette indlægget, så har fået klikket for mange gange! Er det muligt at slette dublanterne?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Bruger Dujo (Inaktiv) - 16/07-2014 08:03 16/07-2014 08:03
De skal lige vende sig til de nye vandværdier og temperatur der er i et nyt "akvarium". Et bedre løsning havde været at vænne dem langsomt til det nye vand ved at hælde det over i deres lille tank der :) på den måde er de parat til at blive sat over.
Grunden til de står stille og i skjul er stres. De er ganske enkelt stresset af det nye vand. Og som de vænner sig til det, bliver de mere aktive.

Det skal nok blive godt :)

Postet fra Havedamssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Bruger jens.k (Inaktiv) - 16/07-2014 23:20 16/07-2014 23:20
Indlægget er rettet 16/07-2014 23:25 16/07-2014 23:25 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Ja jeg kiggede også lidt da de bare røg over , normalt kommer man lidt vand over så de langsomt vænner sig til vandets beskaffenhed og temp så er chokket ikke så stort , men guldfisk er ret stærk så de klarer det , men havde det været rød neon havde de vendt buen i vejret efter 5 min

Det er fint du har tænkt på det med hejren , men det net forhindrer den ikke at tage dem , prøv og se hjemmesiden tossehuset og se hvad de har lavet
af hejresikring med brædder og armeringsjern for at holde den væk

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #30
Bruger Megs (Inaktiv) - 30/07-2014 21:17 30/07-2014 21:17
Det er en guldfisk, naturligvis kan man bare sætte den over i nyt vand :) Grunden til at de trykker lidt skyldes at de ikke er vant til solen og den noget kraftigere lysmængde fra oven. Det sker for alle akvariefisk der kommer udenfor om sommeren. :D

Postet fra Havedamssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #31
Bruger jens.k (Inaktiv) - 01/08-2014 22:48 01/08-2014 22:48
Hmm .. hvad er det der gør at en guldfisk bare kan sættes over når andre fisk ikke kan , dvs når jeg tømmer min havedam og renser den kan jeg bare fylde postevand i og smide fiskene i igen fordi det er guldfisk ? jeg har bare aldrig hørt at man kan det men det sparer jo en del tid hvis det er sådan

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #32
Bruger Megs (Inaktiv) - 02/08-2014 09:59 02/08-2014 09:59
Så længde du har nogenlunde de samme vandværdier er der ingen grund til at lave en meget langsom opblanding af vand. mange fisk stresser faktisk unødigt i poserne. Så om du kan gøre det med dammen handler jo om hvor beskidt den er før du renser den i forhold til at du sætter dem i rent postevand. Helt rent vand kan irriterer fisk da der sætter sig en del ildbobler på finnerne. men jeg har aldrig haft problemer med at sætte mine fisk i selv nyetablerede akvarier og jeg har haft fisk i 30 år og har masser af opdræt, også at sjældne og svære fisk. I tilfældet i denne tråd kommer fiskene indefra ud i en balje hvor vandet har stået lidt. Det er bare at sætte dem ud. Min kone fik nye slørhaler for et par uger siden. De blev sat ud til to etablerede fisk. Efter at have stået og trykket lidt (øget lysmængde for oven) gik fiskene i fin interaktion med de gamle fisk efter et kvarter og svømmede rundt som havde de altid været der.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #33
Bruger Mundharpen (Inaktiv) - 27/08-2014 15:51 27/08-2014 15:51
Kan fortælle, at trods den hårde start (Som gik over efter nogle timer) Har de kære små nydt deres sommerferie. De stortrives simpelthen i baljerne, og har ædt sig tykke og fede i insekter og larver der er dumpet ned. De har haft fast logerende af en stor frø, som på uforklarlig vis nemt har kunne klemme sig ned igennem de små masker i nettet. (Har set dens akt flere gange) De skal snart hjem igen - og til info er vi ved at etablere nyt akvarie på 300 liter! Det håber jeg de bliver glade for :-)

Her er et før og efterbillede - som det tydelig ses, har vi ladet snerlerne gro og skabt et dække omkring baljerne.
Det har medført ekstra smådyr og et godt skjul, både til fiskene, men også for fuglene.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #34
Bruger Dujo (Inaktiv) - 27/08-2014 19:59 27/08-2014 19:59
Det ser møg lækkert ud! Tag nogle billeder når I tager dem op, så vi kan se hvor meget de er vokset.
De bliver rigtig glade for 300l - blot husk at have filtervolumen med op i størrelsen også!

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #35
Bruger Mundharpen (Inaktiv) - 27/08-2014 20:22 27/08-2014 20:22
Ja det skal vi nok - bliver sjovt at se! Umiddelbart synes jeg de er vokset meget :-)
Mht. til filterpumpen; er det muligt at få dig til at henvise mig til en, der kan håndtere 300L? Er lidt ny på området og vil gerne have det rigtige - dermed ikke sagt at det behøver at være det dyreste, den skal blot klare opgaven...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #36
Bruger Dujo (Inaktiv) - 27/08-2014 21:31 27/08-2014 21:31
Kører selv med en AM-TOP 3338 Eksternt link http://www.petworld.dk/amtop-akvariefilter-model-3338 på mine 2 325l, så kommer du op på 3 x akvariumvolumen - hvilket er minimum for slørhaler. Det bedste vil være 10 x volumen.
Mange bruger flere HOB (Hang on Back) filter plus en spandpumpe til slørhaler - ganske enkelt fordi du næsten ikke kan få et filter der kører nok vand igennem til de større akvarier. Du kan også lave HMF filter, men det har jeg ingen forstand på :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #37
Bruger Mundharpen (Inaktiv) - 28/08-2014 08:12 28/08-2014 08:12
Perfekt tak for det. Hvis jeg nu køber sådan en pumpe, skal jeg så også have ilt ved siden af, eller kan pumpen klare det hele? (Håber ikke det er et for dumt spørgsmål) *rødmer*

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #38
Bruger Lorenz (Inaktiv) - 28/08-2014 13:53 28/08-2014 13:53
HMF er simpelthen uhyrligt nemt, og det virker bare.
Der er masser af guides til at lave dem, og jeg tør godt garantere at en handyman som dig kan klare det. Har selv 3 slørhaler til at gå i et 160l med luftdrevet hjørnefilter, og de hygger sig bravt.. Ellers skal du være velkommen til at spørge!
Bonus: Et HMF-filter skal stort set aldrig renses :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #39
Bruger Dujo (Inaktiv) - 28/08-2014 17:58 28/08-2014 17:58
så længe du har bevægelse i overfladen af vandet, så kommer der luft ned. Kører selv med en airpumpe på begge akvarier - da jeg syntes det er pænt og at det giver noget mere bevægelse i vandet. Vil til at lege med en cirkulationspumpe i det ene - bare for at skabe mere strømning så mine fisk skal kæmpe lidt mere for at bevæge sig :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #40
Bruger Mundharpen (Inaktiv) - 31/08-2014 15:32 31/08-2014 15:32
Så kom de hjem igen :-) Til deres nye 300L 1-værelses. Tak for hjælpen mht. filter/pumpe - det endte med et spandfilter. Jeg fandt et der tager 3 x volumen vand timen.

Fiskene er ca. vokset til de dobbelte - kan det næsten passe? Jeg har kun dette før og efterbillede, men hvis man lige benytter sidens længde som måleenhed, kan man tydeligt fornemme forskellen :-)

Her er lige et par billede fra, hvor de lige er taget op af murerbaljerne:

Og her er de i deres nye hjem (De har fået 4 små nye venner - også slørhaler, købt i samme størrelse som de selv blev, for et lille år siden):

Som sædvanlig er alt på budget... FIskene får god mad og vandet bliver passet! Men jo billigere des bedre :-)

Akvariet fandt jeg 3 km fra min adresse inkl. bord og armatur for 800,-
Spandpumpen fandt jeg ligeledes tæt på for 200,- og den kører bare perfekt og er helt tæt.

Så både jeg og fiskene er meget tilfredse med nye akvarie.

Jeg tilkøber en luftpumpe snarest - som kan tilføre lidt ekstra bevægelse i vandet, og give lidt pynt og sjov :-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #41
Bruger Dujo (Inaktiv) - 31/08-2014 17:25 31/08-2014 17:25
Det ser rigtig godt ud!
Hvis det er muligt, så få et aflangt frem for højt akvarium :) Det passer bedre til deres svømmemønster. De behøver reelt ikke meget højde at svømme på, men de fleste akvarier er lavet høje til fisk der har brug for det.

Og ja, de kan nemt være vokset til dobbelt størrelse :) mine er vokset ca 2,5 gange så lange og 5 gange i vægt på ca et halvt år. Skal veje dem i næste måned igen, hvilket altid er sjovt :)

I forhold til mad, så husk at det skal være synkende mad og ikke flagfoder. Hvis det I har ikke er synkende, så tag noget akvarievand i et glas kom maden i og lad det stille og roligt synke ned i glasset, herefter kan du give det til fiskene :)
Du kan få foder ideer her:

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #42
Bruger preben - 31/08-2014 17:49 31/08-2014 17:49
#41 hvorfor vil du have at det skal være synkende foder, meget foder til havedamsfisk er også flydende

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #43
Bruger Dujo (Inaktiv) - 31/08-2014 19:09 31/08-2014 19:09
#42 - slørhaler kan få store problemer med deres svømmeblære hvis de spiser for meget ved overfladen. De sluger luft ind i deres fordøjelses system, som forstørrer deres svømmeblære - dette gør at de ikke kan svømme lige eller kan komme til bunden fordi de ikke kan mindske trykket i deres svømmeblære. Det er et kæmpe problem for mange slørhale-ejer.
Kan ikke sige dig hvorfor havedamsfisk og deres mad er overflade flydende - det giver ingen mening for mig :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #44
Bruger Mundharpen (Inaktiv) - 22/05-2015 10:45 22/05-2015 10:45
Nu ved jeg godt, at jeg roder tingene lidt sammen! Men synes alligvel at det er passende at sætte lidt før og efter billeder ind i samme tråd - den har alligvel været rundt om flere forskellige punkter :-)

Det er bare for at vise, hvad der sker på 8-9 måneder i et akvarie på 350L.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #45
Bruger Dujo (Inaktiv) - 22/05-2015 11:57 22/05-2015 11:57
Fedt akvarium :) Dejlig at se folk med planter og slørhaler :)

Men du skal fodre dem noget mere, de er slet ikke vokset nok på 9 måneder :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #46
Bruger Castella (Inaktiv) - 23/05-2015 09:17 23/05-2015 09:17
Nøj, hvor er det fedt! Jeg har lige læst hele tråden igennem, og det har været en fornøjelse - og lærerigt. Hvor er det skønt at se, hvor meget I gør for jeres fisk :)
Og håndtamme fisk er sjovt! Mine discus kommer altid, når jeg arbejder i akvariet.

Lige en kommentar:
Jeg har aldrig selv rigtigt holdt slørhaler, så jeg ved ikke, om dette er korrekt (modsig det endelig, hvis det er galt!), men jeg så i et TV-program om akvariebyggere ('Tanked' hedder det, hvis nogle af jer kender det), at grunden til, at man typisk får sine planter ædt i et guldfiske-/slørhaleakvarium, er fiskens fordøjelsessystem. De har stort set intet tarmsystem, og derfor er der kun et meget kort område inden gattet, hvor de kan nå at optage næringsstoffer. Derfor virker de altid sultne, og hvis de ikke har ofte adgang til mad, ja, så vil de kaste sig over, hvad der ellers er til rådighed - hvilket er planterne.
Så for at forebygge dette, rådede folkene i programmet til at fodre hyppigt i små mængder (en foderautomat er vel her ideel).

Ja, jeg ved jo ikke, om dette stemmer overens med folks erfaringer, men det kunne da være spændende at høre :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #47
Bruger Mundharpen (Inaktiv) - 25/05-2015 08:31 25/05-2015 08:31
Hjertelig tak for begge kommentarer, som komplimentere hinandenden (y)
Jeg har det helt forfærdeligt nu over, at de tilsyneladende ikke har fået nok at spise :o :(

De får meget blandet foder (ca 10 forskellige) men altid hvad der svarer til 2 terninger frostfoder, jeg må straks skrue den op på 3 i stedet. Og ja, det er helt ideelt med en foderautomat til det, jeg er allerede i gang med at finkæmme markedet.

Og interessant med deres tarm system, det giver god mening at deres kollosale sult, skyldes en minimal optagelse (og deres ret store "aflednings-frekvens" :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #48
Bruger Dujo (Inaktiv) - 25/05-2015 09:20 25/05-2015 09:20
Jeg har selv sat foderautomater op på mine akvarier, så de får mad 4 gange om dagen nu. Dette er især for at hjælpe de dårlige spiser med at få mad nok. Vi kan tydeligt se på vægten af fiskene, hvem der er god til at finde maden. Så giver vi dem hjemmelavet gelfood om morgen, så får de 2 x tørfoder fra automaten også giver vi dem mad om aftenen. Ærter, blodorme, myggelaver - hvad vi nu har.
Har købt en billig foder automat, der kan køre på både batterier (standard) eller strøm (tilkøb). Den kan indstilles til at give mad op til 4 gange om dagen og hvor meget den skal give per gang. Reelt set kan man bruge udelukkende denne, men det er nu ret sjovt at fodre fiskene selv :)

Hmm, du skal fodre ca 2% af deres kropsvægt hver dag for at sikre de vokser. Og med det antal af fisk du har, bør du nok fodre lidt mere og oftere.

Og Castella har helt ret. De har reelt set ikke en mave. De spiser også kommer der ting ud i den anden ende. Også derfor man råder til at fodre flere gange af mindre portioner, så de kan nå at optage maden og ikke bare sender det ud igen.
Men det er klart når man fodre mere, så vil de også aflede mere affald samt foderrester. Derfor er det vigtigt at man har nok filtering og skifter nok vand, til at holde vandkvaliteten høj.

#46 - Castella: Tanked er et forfærdeligt program af folk der virkelig meget lidt ved om fisk. De har helt ret her, men venligst ikke tro på alt hvad de siger :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #49
Bruger Castella (Inaktiv) - 25/05-2015 23:07 25/05-2015 23:07
Det gør jeg skam heller ikke :) Gutterne i 'Tanked' virker i hvert fald ikke til at have voldsomt godt styr på ferskvandsfisk - deres ekspertise i saltvand derimod... Der skal jeg ikke kunne sige noget, for det aner jeg beklageligvis ikke en disse om. Men siden de bygger så mange saltvandsbaljer, og konstant får flere ordrer, tja, så må de vel gøre noget rigtigt... Eller også er det bare TV ;)
Det, jeg ser det for, er det kreative. Hvor tosset og over-the-top det end kan være, så er det altså skægt at se nogen designe uden hæmninger. Layoutene kan altid bruges som idébasis, og så tilsætter man lige en ordentlig portion sund fornuft ;)
Men tak for bekræftelsen af teorien! Meget interessant :D

Annoncører
Annoncører