Projekt 180eren

Postet under : Akvariesiden.dk - Mit Akvarium
Visninger : 1874

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Mothy (Inaktiv) - 01/03-2014 19:36 01/03-2014 19:36
Købte for en måneds tid siden et Fluval Edge 23 liters akvarium (impulskøb). Og nu er jeg gået hen og blevet bidt af det, og har i den forbindelse lige erhvervet mig et Rio 180 liters akvarium, da det hele er meget nyt for mig, tænkte jeg, at jeg ville notere det hele forløbet herinde :)

Her er så starten, hvor jeg regner med at det skal køre et døgns tid eller to, inden der bliver sat planter i. Og lave småændringer samt sætte CO2 anlægget til.

Regner med at starte ud med en 8-10 planter (easy planter) og så ellers skifte dem ud med tiden.

Angående fisk, så er jeg kun sikker på at jeg skal have et par Apistogramma Cacatuoides. Resten er jeg stadig meget i tvivl om, da jeg gerne vil have de kan gå sammen alle sammen uden de store intriger. Vil gerne have en stimefisk der holder sig i midten.

Har i nogle forslag til planter, og meget gerne fisk der passer med kakaduerne, så hold dig ikke tilbage og skriv dem her :D

Poster flere billeder hver gang der sker noget nyt :)

Godaften til alle :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Ronse (Inaktiv) - 01/03-2014 21:24 01/03-2014 21:24
Ser fint ud, i med nogle planter så bliver det lækkert, har du bundlagsgødning i? Og har du tænkt dig at gøde ?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Black Rock (Inaktiv) - 02/03-2014 09:11 02/03-2014 09:11
Jeg syntes helt klart at Anubias barteri var. caladiifolia er en fed plante men der er jo så mange da jeg skulle plante mit akvarie fik jeg en del af inspirationen fra youtube og Tropicas layouts
http://www.tropica.com/dk/layouts.aspx
Dog er jeg også blevet skuffet over nogle af de nye planter jeg købte som fx echinodorus tenellus der er en af de eneste planter i mit akvarie jeg ikke kan holde fri for alger.
Jeg har så plantet mange af mine planter på sten og rødder så de er lettere at flytte rundt på hvis jeg får lyst til det.

mht til substrat som brugeren før mig nævner kan du med fordel bruge laterit kugler istedet hvis du ikke har substrat i bunden allerede så får du flottere planter. Jeg har selv brugt dette produkt i mit plante akvarie i mange år. Når du starter op med laterit skal du bruge en 3-4 kugler til store planter og 1 kugle til små planter og så fyld efter med nye kugler ca et halv år efter og så ca en gang årligt så køre det.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Mothy (Inaktiv) - 02/03-2014 10:19 02/03-2014 10:19
Har JBL Aquabasis plus i bunden.. Har ikke lige tænkt over at gøde ved siden af, men kunne være det var en god ide at tilføje hen af vejen. Hvilke gødning bruger du ?

Den Anubias du nævner er virkelig flot, og havde også tænkt på at skulle have en eller to Anubias planter bundet fast på de rødder, samt noget moss. Men tror det måske vil være for avanceret at starte ud med :D

Checker lige Tropicas layouts og ser hvad plantepusheren har på lageret.

Flere billeder kommer på i dag eller i morgen når planterne er sat :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Mothy (Inaktiv) - 06/03-2014 11:27 06/03-2014 11:27
Satte planter i akvariet i søndags(2/3-2014) og tog et billed af det:

Ik tag jer af de hvide snorer, var det eneste jeg havde ;) .

Smed 6 amano rejer i akvariet i mandags og det går fint. Har dog opdaget noget hvidt svamp på træroden, som de ikke røre, men kan så læse mig frem til at det forsvinder af sig selv så ingen rød alarm der ?..

Er det hvide snask farligt eller ufarligt?

Skulle gerne få noget flydende plantegødning i dag, samt en erstatning til den co2 reaktor (som dog er begyndt at virke nogenlunde som den skal, så måske jeg vente med at bruge den nye diffuser).

Fremtidig planer:
1: Få en sort baggrund eller en baggrund med motiv af en stenvæg
2: Lave nogle huler
3: Apistogramma Cacatuoides (2 og op til 6 af dem, afhængig af hvilke andre fisk jeg beslutter mig at sætte i)
4: Stimefisk

Flere billeder kommer løbende

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger Black Rock (Inaktiv) - 07/03-2014 21:04 07/03-2014 21:04
Jeg har også haft problemer med hvidt snask jeg smed til sidst roden ud da det ikke forsvandt og mine rejer så ud til at lide af det

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger blizzie (Inaktiv) - 07/03-2014 21:11 07/03-2014 21:11
Skal du ikke have nogle fantastiske L-maller også? B) Der er jo rigtig rigtig mange muligheder også mange flotte omend lidt pricy *doh* Det er jo rart med nogen til at rydde op på bunden! Det hvide snask kommer altid på nye rødder der ikke har været i baljen før tandkarper, grøntspisende maller og amanorejer spiser det med glæde :) Held og lykke det bliver flot med en sort baggrund..

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Superbruger MSV - 08/03-2014 10:59 08/03-2014 10:59
Det ser sgu flot ud! Smukt valg af planter :)

Mht. det hvide snask, så ved jeg, at sugemaller spiser det med stor fornøjelse. Jeg havde selv en ny trærod i mit akvarie, som fik sådan noget hvidt snask på sig. Jeg prøvede at rense det af, men det kom bare igen. Efter at have tilføjet nogle ancistrus sp., så har jeg ikke set noget til snasket.

Nogle arter af neon kan trives i det hårde vand og temperatur, som dine kakaduer skal have. Men prøv at kig lidt på de forskellige arter af stimefisk, og hvad de kræver :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger Mothy (Inaktiv) - 08/03-2014 16:03 08/03-2014 16:03
Tak :)

Mht. det hvide snask, så købte jeg i forgårs 12 platyer (gul og blå mickey mouse), og de har så åbenbart i løbet af 2 dage spist det hvide snask.

Vil gerne have nogle neon fisk, men venter en måneds tid med dem, hvis det i det hele taget er en god ide efter at jeg har købt platyer?

Har tænkt på at købe et par maller, men har kun set på nogle som bliver for store.. Findes der "dværg" maller som ikke bliver specielt store?

Min reaktor virker lige nu perfekt, så har ikke taget den nyindkøbte "diffuser" i brug endnu.

Planterne ser ud til at trives godt, min ludwigia glandulosa bliver mere rød for hver dag der går. Og de andre grønne vokser og vokser!

Indtil videre går det godt med det nye akvarie :)

Der kommer lige et billed eller 2 senere i aften

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Superbruger MSV - 08/03-2014 16:54 08/03-2014 16:54
Indlægget er rettet 08/03-2014 16:55 08/03-2014 16:55 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Det lyder dejligt, at det bare kører derudaf! :)

Nu ved jeg ikke, hvor små maller, du har tænkt dig. Og om det er sugemaller, pansermaller eller andre slags maller.
Af sugemaller findes der nogle, som er betegnet som dværg:
Internt link http://akvariesiden.akvariefisk.dk/species/show/?ArtID=10851
Internt link http://akvariesiden.akvariefisk.dk/species/show/?ArtID=16207

Og af pansermaller er der en hel del, som ikke bliver mere end omkring 6 cm (den mindste er corydoras pygmaeus, som ikke bliver mere end omkring 2 cm).

Du kan evt. tag et kig i artsbeskrivelserne her på siden :)
Glæder mig til at se billedet/billederne senere i aften!

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger Mothy (Inaktiv) - 08/03-2014 21:41 08/03-2014 21:41
Tak, jeg vil prøve at se i næste uge om nogle af de nordjyske butikker har et par stykker.. Ellers må jeg holde mig til amano rejerne som skraldemænd indtil videre :P

Fik lige taget et billed lige nu og man kan se at planterne "sover". Kampfisken overnatter lige, mens min Fluval Edge bliver lavet om og gjort klart.

Utroligt så få platyer jeg fik med på billedet, de plejer ellers at være overalt :P

Et billed af min ludwigia, som desværre "sover" men man kan se det røde på vej frem på undersiden.

Kommer til at give en flot effekt når akvariet er vokset lidt til, med alle de grønne planter. Krydser fingre for at den fortsætter med at blive rødere.

Spottede en enkelt unge for et par timer siden, men har ikke set den siden. Spændende om den gemmer sig eller er blevet et måltid for en af platyerne

Kokosnøden ødelægger lidt indtrykket, men det håber jeg at Apistogramma kakaduerne gør op for når de kommer :D .

Kom endelig med ris/ros

Hav en god aften :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Superbruger MSV - 08/03-2014 23:38 08/03-2014 23:38
Det ser rigtigt flot ud :)
Jeg er sikker på, at både dine fisk og planter kommer til at stortrives.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Mothy (Inaktiv) - 10/03-2014 16:47 10/03-2014 16:47
Så kom der 3 nye beboer i akvariet

1.2 Apistogramma Cacatuoides

Bliver spændende at følge :P

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Superbruger MSV - 10/03-2014 17:44 10/03-2014 17:44
Hvor er de smukke :)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Mothy (Inaktiv) - 15/03-2014 17:07 15/03-2014 17:07
En lille update:

Min plante i venstre hjørne, valgt fiskene at bide fri, den lå og flød i vandoverfladen da jeg kom hjem.

Skal have tilføjet en ny stor plante i det venstre hjørne. Samt flere sten i venstre side, da de er meget populære blandt fiskene og rejerne.

Nogle der kender en plante som bliver både høj og bred ?

Foreløbig er der følgende fisk og rejer i akvariet:
1.2 Apistogramma Cacatuoides
13 Mickey Mouse Platyer (6 Blå og 7 Gule)
6 Amano Rejer.

Fremtidige planer:

1: Baggrunds billed
2: Tilføje 2-3 maller
3: Tilføje 1.2 Apistogramma Cacatuoides
4: Camoufleret Kokosnødderne
5: Viklet en del af den venstre rod ind i Moss af en eller anden slags.

Nye billed kommer løbende, for hver gang der sker ændringer :)

PS: igen ris og ros bliver modtaget med glæde :P

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Karl K (Inaktiv) - 16/03-2014 20:07 16/03-2014 20:07
Meget flot akvarie. Kan rigtig godt lide hulen af de 3 runde sten :)
Angående maller, går jeg udfra du mener sugemaller, eller corydoras?

Med sugemaller skal du passe lidt på, de "normale" arter det bliver solgt, bliver ligeså stille til nogle krabater :D
Jeg vil anbefale du derfor finder ud af hvilken en du vil have og finder en artsbeskrivelse :D

Jeg har aldrig selv haft Corydoras, men har set dem andre steder, og dem jeg så (De fleste arter af dem skulle stime rigtig flot) stimede rigtig flot, henover bunden som om de "Græssede" ligesom køre.

Ville bare lige også sige, at uanset hvad for en slags malle du køber, for du ikke en "magisk rengørings maskine" mange maller sviner mere end de gør rent, og ingen af dem kan leve udelukkende af alger, og rester, så udfra hvad for en slags du vælger skal de fodres med "mallefoder".

Igen super flot akvarie :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Mothy (Inaktiv) - 17/03-2014 09:45 17/03-2014 09:45
Mange tak :)

Har prøvet de forskellige butikker her i nordjylland, og ja de fleste prøver overraskende at sælge mig maller som bliver kæmpe store.. Var tæt på at købe 3 maller af en slags ved en forhandler som ikke mente de blev mere end 8 cm, besluttede så at komme igen senere og hente dem, valgte lige for en sikkerhedsskyld at læse op på dem på nettet og ja tak den kunne blive omkring de 40-50cm.. Men mine amano rejer gør et meget godt job i at holde akvariet rent, så ender nok med jeg tilføjer lidt af dem i stedet for. Da det at købe maller åbenbart er meget indviklet :P

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger Karl K (Inaktiv) - 17/03-2014 19:25 17/03-2014 19:25
Som sagt du for aldrig en magisk rengørings maskine :D Hvis du vil have noget sjovt aktivitet på bunden, ville jeg vælge nogle Corydoras :D Glæder mig til at se flere billeder :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger Mothy (Inaktiv) - 18/03-2014 13:53 18/03-2014 13:53
Ja det er nok rigtigt, venter og ser tiden an. Ikke noget der haster her :P

Lidt ændringer i akvariet

Og et up-close af stenene

Sten "labyrinten" bliver brugt meget når en af fiskene skal slippe væk fra de andre, meget sjovt at se på :) .

En af de næste dage kommer der flere forgrundsplanter + en ny til baggrunden. Og så skulle det gerne have tid til at vokse godt til. Så skal det nok blive godt, håber jeg :P

Kan virkelig anbefale folk der starter deres nye akvarie op, at de løbende tager billeder, det er fedt at se hvordan der sker nye ting hele tiden i akvariet. !

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger Karl K (Inaktiv) - 18/03-2014 16:41 18/03-2014 16:41
Akvariet er blevet meget flot :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger Karl K (Inaktiv) - 18/03-2014 16:43 18/03-2014 16:43
Bare lige et tip, når du renser filter, så rens det i akvarie vandet og ikke vandhane vand, sug noget af akvarie vandet over i en spand, og rens det, i det. På den måde dræber kloren fra vandhane vandet ikke alle de gode bakterie kultuere der filtrere nitriterne ude.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Superbruger MSV - 18/03-2014 18:31 18/03-2014 18:31
Jeg er helt enig med at tage billeder løbende, når man starter et nyt akvarie op, Mothy! :)
Har selv taget en masse billeder af mit akvarie, fra det stod helt tomt til de sidste par fisk kom i.

Dit akvarie ser virkelig godt ud, og jeg har med glæde fulgt din tråd indtil videre og ser frem til flere opdateringer :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger Mothy (Inaktiv) - 19/03-2014 18:25 19/03-2014 18:25
Mange tak :)

Karl K, forstår ikke lige hvad jeg skal rense ved det Juwel Filter jeg har, troede sådan set bare man skulle udskifte de forskellige svampe efter noget tid ? :)

MSV, hvor kan man se dit akvarie ? :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger Mothy (Inaktiv) - 19/03-2014 18:30 19/03-2014 18:30
Så er der flere billeder og kan sådan set ikke gøre mere ved akvariet nu, end at vente og lade det vokse til !

Et close up af mit nye græs :)

Nogle der kan spotte hvad den her plante hedder ?

Får lyst til at købe et nyt akvarie, så jeg har noget at rodde med hehe. Men min tålmodighed er nu den skal testes :P

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Superbruger MSV - 19/03-2014 18:30 19/03-2014 18:30
Det skulle man meget gerne kunne via min profil: Internt link http://akvariesiden.akvariefisk.dk/user/show/?UserID=28206 :)
Der er kun 1 billede af selve akvariet her på siden, da jeg synes, at det var rigeligt at spamme vennerne på facebook :P
Jeg uploader nok nogle WIP (work in progress) billeder af det på et tidspunkt.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger Mothy (Inaktiv) - 19/03-2014 18:33 19/03-2014 18:33
Det ser da rigtig godt ud dit akvarie :) !

Ja se da at få lagt det hårde arbejde ud som billeder :P

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Superbruger MSV - 19/03-2014 18:34 19/03-2014 18:34
Den sidste plante ligner en ludwigia repens - bare med grønne blade (får måske rødlige blade, når den vokser til).

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Superbruger MSV - 19/03-2014 18:37 19/03-2014 18:37
Tusind tak :)
Og ja, det må jeg gøre. Nu får jeg en håndfuld RCS til baljen i morgen samt nogle muslingeblomster. Så skal der heller ikke flere planter, fisk og skaldyr i foreløbigt! :P

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Bruger Mothy (Inaktiv) - 26/03-2014 11:37 26/03-2014 11:37
Lige en update

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #30
Bruger AndersNø (Inaktiv) - 26/03-2014 12:10 26/03-2014 12:10
fedt med en update.

er den plante du spør på måske en Bacopa sp ?

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #31
Bruger Mothy (Inaktiv) - 26/03-2014 12:16 26/03-2014 12:16
Nej.. Tror MSV har ret, i at det er en "Ludwigia Repens", da den er begyndt at blive rød i det.. Er meget tilfreds med mit gamble i køb af den plante, da jeg tror og håber den kommer til at stå rigtig godt i mit akvarie :P

Håber snart på at finde en forhandler i nordjylland der sælger noget Weeping moss. Så hvis nogle ligger inde med information så sig endelig til.

Internt link http://www.akvariefisk.dk/planter/show/?id=193

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #32
Bruger Mothy (Inaktiv) - 01/04-2014 09:20 01/04-2014 09:20
Måneds update:

Går stadig godt, fiskene ser ud til at trives. Ingen umiddelbare planer andet end at vente på planterne gror til.

Fik i weekenden skaffet mig af med platyerne og har erstattet dem med 10x Rød Neon fisk og 3x Corydoras Pansermalle. Og skal love for der er kommet ro i akvariet, langt mere behageligt at se på !. Kunne ikke tage et ordentlig billed her til morgen, men vil senere ligge et ind når det lykkedes.

Fisk:
2.4: Apistogramma Cacatuoides "Kakaduer"
6 : Caridina multidentata "Amano Rejer"
10 : Paracheirodon axelrodi "Rød neon"
3 : Corydoras aeneus "Pansermaller"

Vil det være overkill at tilføje måske 10 ekstra neon ? i forhold til størrelsen ?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #33
Superbruger MSV - 01/04-2014 09:54 01/04-2014 09:54
Det lyder rigtigt godt! At der er kommet ro i akvariet :)

Jeg ved ikke, om jeg ville have 20 neon i et 180 liters, men du kan nok godt tilføje 5 ekstra. Jeg har 16 røde neon i mit 350 liters (skulle have været 15, men en ekstra hoppede op i nettet hos forhandleren), men pga. højden, så er pladsen i længden begrænset. Selv med 16 neon, så fylder de stadig en hel del, da de ikke som sådan går i stime, men er spredt lidt ud over det hele. De har en herlig adfærd, når de trives :)

Personligt ville jeg nok anskaffe 2 kobberpansermaller mere, da de er flokdyr. 3 er som regel minimum at have i et akvarie. Og så synes jeg, at de er så hyggelige at se på, når de tøffer rundt :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #34
Bruger Mothy (Inaktiv) - 01/04-2014 10:00 01/04-2014 10:00
Også det jeg tænkte, gider heller ikke have et overfyldt akvarie og at fiskene føler sig klemte og dermed ikke opfører sig som de skal. Men ja vil nok tilføje 5 ekstra neon og 2 ekstra pansermaller, om et par dage.. Og vil give dig ret, det er virkelig flot når de 10 neon fisk stimer frem og tilbage i akvariet :P

Har lige kommet i tanke om mit næste projekt, at indsætte måneskins lys i tanken. Nogle der kan anbefale noget der bare virker og er vandtæt ? :P

Annoncører
Annoncører