En død fisk om dagen

Postet under : Havedam - Sygdomme
Visninger : 2035

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Haugaard75 (Inaktiv) - 23/01-2014 06:17 23/01-2014 06:17
Hejsa...

Er ny herinde

Købte et lille 20 liters til min datter.... Der er det sædvanlige i, lidt planter og en rod...

Vi købte lidt neon, en sugemalle og nogle gubbier, men hver morgen er der en ny der er død...

Det er lettere belastende for en 3 årlige at sige godmorgen til en nu død fisk hver morgen..

Vandet står på 25grader... De svømmer ikke i toppen og hiver efter ilt...

Måske lidt overkill men der røg 10 neon, 4 gubbier og en 3 cm malle i.... De får det foder de kan spise i løbet af 10-20 sec ...

Håber i kan hjælpe herinde eller komme med lidt fif..

Bh
Haugaard75

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger TEB (Inaktiv) - 23/01-2014 06:40 23/01-2014 06:40
Tror du skal gå ned til den dyrehandel du har købt fisk i og klage. For det første er 20 liter for lidt til neonfisk da de har for lidt plads. Guppyer er ok. Har du ladet dit akvarie stå og køre i nogle dage før du sætter fisk i ???? Det kan jo være ting i vandet der gør at dine fisk dør.... Hvor er du fra så kan jeg evt gi dig nogle rød vedr butikker.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Haugaard75 (Inaktiv) - 23/01-2014 07:01 23/01-2014 07:01
Det kørte i en uge inden der kom fisk og 100% rengjort inden brug....

Er fra Aarhus og synes måske ikke jeg vil klage over et par fisk , selvom jeg kunne høre at hun var elendig til at råde ang fisk..

Det er også neon der dør hver dag, selvom der godt nok lå en gubbi på bunden imorges...

Men hvor finder jeg ud at om det er vandet? Måler ph ?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Haugaard75 (Inaktiv) - 23/01-2014 07:09 23/01-2014 07:09
Skal måske lige nævnes at den ene neon havde en hvid plet "knop" på hovedet .... Vi så det dagen inden den døde...

Kan det være svamp?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger TEB (Inaktiv) - 23/01-2014 07:13 23/01-2014 07:13
De er klart syge og du har købt syge fisk hos forhandler, jeg ville tag billede af dine fisk og klage til dem over dårlig rådgivning for det er deres skyld at du kommer hjem med fisk som egentlig ikke passer til størrelse af akvariet. Og til en anden gang vil jeg anbefale dig at købe fisk herinde fra da du sparer penge. Og så får du sunde og raske fisk.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger TEB (Inaktiv) - 23/01-2014 07:15 23/01-2014 07:15
Husk du som forbruger er butikkens vigtigste led hvis de ikke gir god service og sælger syge fisk kan det gå tilbage til dem selv især hvis du fortæller til andre som har fisk

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Haugaard75 (Inaktiv) - 23/01-2014 07:26 23/01-2014 07:26
Indlægget er rettet 23/01-2014 07:48 23/01-2014 07:48 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Ja ok... Men det var kun en enkelt der havde den hvide knop, kan jo ikke se om de andre er syge... Så ved ikke helt hvad jeg skal tage billeder af "er ny på området"

Men kunne være jeg skulle sende en klage og kigge på fisk herinde... Pisser mig af med ringe service og især pga den bette er en smule træt af det..

Skal jeg så igang med at rense hele akvariet igen og koge stenene?

Butikkens navn er slettet ;) tak for Info

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger AndersNø (Inaktiv) - 23/01-2014 07:41 23/01-2014 07:41
Indlægget er rettet 23/01-2014 07:46 23/01-2014 07:46 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Husk der er regler for dårlig omtale her på siden.

Fortæl butik hvad der er sket, der er ik nogle maller eller neon der kan gå i 20 liter.

Find nogle rejer og så 3 guppy det er hvad du kan have i 20 liter.

Men det bliver aldrig butikkens skyld vi har alle selv et ansvar når vi køber levende dyr men du må spøre butik om de vil give nye fisk og hvis ik så find et andet sted at handle.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger rosasfar (Inaktiv) - 23/01-2014 07:51 23/01-2014 07:51
De første fisk jeg købte var 50 gubbier (til mit eget 430 liters og datterens 54 liters), der døde 80% i løbet af den første lille uge...

5 overlevede i hvert akvarie, hvor vi kom 10 i hendes og 40 i mit i starten. Alle vandværdier var kontrollerede både hjemme og i den butik vi købte fisk, og de var indkørt i 14 dage. Kan kun sige at nogle forhandlere skal man nok bare holde sig fra. Vi har siden hen købt fisk 2 andre steder, og de var væsentligt pænere forretninger (og har ikke haft yderligere dødsfald).

Kan vel sige at det er nogle trælse erfaringer at gøre sig, ungerne bliver sgu kede af det når de har en død fisk.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Haugaard75 (Inaktiv) - 23/01-2014 07:53 23/01-2014 07:53
Det er rigtigt, at det er vores ansvar ...

Men når man kommer som ny fiske nørd, forventer man da en vis form for rådgivning til ens akvarie ... Og ikke bare at der skal sælges op... Sælger i en dyre butik har det største ansvar for rådgivning ang levende dyr ...

Og ja burde have læst lidt inden forventede at de kunne rådføre mig .. :)

Men mailen er sendt så nu må vi se ..

Har et lille 52 liters til at stå som jeg så kan sætte ind i stedet... Har i nogle råd til hvad der kan gå i det som er børne venligt med farver og hygge?

Vh
Haugaard75

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger TEB (Inaktiv) - 23/01-2014 07:58 23/01-2014 07:58
AndersNØ - hvor ser du dårlig omtale??? Ingen butikker er nævnt, der er givet forslag til hvor man køber dine fisk og udstyr mv

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger Haugaard75 (Inaktiv) - 23/01-2014 08:01 23/01-2014 08:01
Teb

Jeg skrev butikkens navn på , men har slettet det igen :)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger AndersNø (Inaktiv) - 23/01-2014 08:12 23/01-2014 08:12
Teb hvis du nu læser igen og slapper lidt af imens så vil du nok kunne se at butik er nævnt.

Jeg mener jo ik det kun er din skyld men nu ved du at de fleste butikker vil sælge alt hvad de har i deres butik til dit 20liters bare de kan tjene penge på det men hvis du går tilbage og kræver penge tilbage så kan det jo være de ik tjener penge på dig og så ved de også til den næste der kommer at ik alle vil finde sig i dårlig rådgivning.

Men nørd eller ej man må tænke sig om (20liter) og du siger du kunne se "hun var elendig" og valgte alligevel at købe dine fisk der, det er for dårligt at de folk der står i butik ik ved hat og hat, men dette kunne også ske i alle andre butikker selv de bedste spør ik altid hvilken andre fisk man har og i hvilken akvarie, så om 5 år når du har styr på det meste vil du sikkert også komme hjem med fejl køb som de neon må siges at være.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger AndersNø (Inaktiv) - 23/01-2014 08:18 23/01-2014 08:18
Jeg kan lige sige min kone og datter fik købt en vampir krabbe til mig fra en meget kendt butik og de viste da ik de krabber ik er vandlevende men kræver også en landdel jeg havde den i 3 dage og den æd min kampfisk til 350kr øvbøv.

Men det var mig der puttede den ned til kampfisk og min fejl det skete, ligesom det var mig der skulle forklare min søn hvorfor hans fisk var blevet spist og om den kunne mærke den blev spist for der efter at skulle forklare datter hvorfor der nu kom en (godt nok sød) mand og hentede hendes krabbe. Øv dag at være far.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger Hans Andersen (Inaktiv) - 23/01-2014 09:34 23/01-2014 09:34
Indlægget er rettet 23/01-2014 09:35 23/01-2014 09:35 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Haugaard75 skrev :
Det er rigtigt, at det er vores ansvar ...

Har et lille 52 liters til at stå som jeg så kan sætte ind i stedet... Har i nogle råd til hvad der kan gå i det som er børne venligt med farver og hygge?

Vh
Haugaard75

Jeg synes 54L (52L) er et godt sted at starte, det er ikke så følsomt som et 20L. Begynd så 4 platyer, de fåes i mange farver, og er ret sejlivede, og får mange små søde unger.
Det er bare MEGET VIGTIGT at du ser ordentligt efter når du køber dem. Der må IKKE være nogen fisk der står og hænger, eller bare står i et hjørne og vugger, med sammen klappede finner. Er der sådan nogen i mellem, så lad være med at købe nogen der. De siger sikkert "De kommer sig når de kommer hjem til jer" DET GØR DE IKKE. Gå et andet sted hen, og find nogen der ser friske ud.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Ole H (Inaktiv) - 23/01-2014 09:41 23/01-2014 09:41
Hej Haugaard75 og andre nye :-)

Nu skal vi vist lige ha de rigtige briller på et øjeblik ikke.

Hvad gør vi når vi skal ud og købe en ny bil? Jo rigtige mænd går måneder og venter på at modellen bliver frigivet hos forhandleren ikke? Vi ved alt om bilen, ikke bare hestekræfter, topfart, i hvor mange farver den i men også om det er den ene eller anden type undervogn den har, er der skivebremser på alle hjul og hvilke størrelse dæk den kører på!!!!!

Når vi går ud og køber levende DYR til vore poder eller os selv, ja så tager vi hovedet under armen, går ind i den første og bedste butik, og lader os råde af en forkølet 19 årig tøs, der hellere ville sidde hjemme og twitte, men er blevet ordret ud på arbejdsmarkedet af fornuftige forældre, og så tillader vi os at klage????

Næ du, lav nu lige dit hjemmearbejde FØR du køber. Dit indlæg her kunne nemt ha være skrevet FØR du fik forkøbt dig. Det er så nemt at lægge skylden for de døde fisk fra sig, og lade butikken stå for skud! Det duer bare ikke, man har som almindelig fornuftig menneske da for søren pligt til, at undersøge hvad det er man begiver sig ind i, har man ikke?

Du hiver da heller ikke et par bukser ned af hylden, uden først at ha set at røven ikke bliver mega stor i dem, at de passer i størrelsen og at farven nu også går til den slidte t-shirt du agter at ha på sammen med de nye bukser!!!!

Kom ind i kampen, gør hjemmearbejdet først, og lad os blive fri for indlæg som, "jeg vil ha akvarie, hvilke fisk SYNES I" indlæg, der med al tydelighed viser i hvor lille grad, man har sat sig ind i tingene!

Det er på ingen måde svært at finde bevis for, at neonérne ikke tåler nye akvarier, men fordre et godt indkørt akvarie. Det er ikke svært at finde bevis for, at man i små akvarier ikke uden at tænke sig om, kan "stable" fiskene for så at tro at de vil overleve. Det er ikke svært at finde bevis for, at størrelse på akvarie skal følge fiskene man putter i akvariet, og ikke om man kun har råd eller plads til 20 eller 5o liter!!!!!

Jeg vil gerne ha en hund, mon ikke jeg kan binde den nede på gaden i cykelstativet? Bare indtil vi får råd til at flytte på landet???

Læs nu for søren op på hvad i har med at gøre, og for det optimale ud af en hobby der kan give så mange fantastiske oplevelser, gjort rigtigt :-)

Indlægget her, er skrevet med et glimt i øjet, men med tanke på at få alle jer nathuer op af sengen og i gang med at gøre tingene rigtig fra starten.

Har selv været ny, har selv lavet fejl, har selv mistet fisk på grund af tåbelige valg, så jeg ved hvad jeg taler om. :-)

Der er ingen spørgsmål der er dumme, der kan forekomme dumme svar, men spørg så skal i få svar!

Ole H

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger Haugaard75 (Inaktiv) - 23/01-2014 14:35 23/01-2014 14:35
Haha Ole H ....

Måske et glimt i øjet , men når jeg går ud til den ældre ekspedient og spørger hende , så forventer jeg at få den fornødne hjælp ... Havde jeg købt et kæmpe akvarie hvor jeg skulle have nogle fine fisk "som jeg skam har haft" så havde jeg selvfølgelig sat mig ind liiiidt mere ind i det...

Du skriver at man bare skal spørge og så længere oppe er du træt af spørge tråde, forummet her er vel til for at blive brugt til alt ikke sandt?

Har ænder,høns,kyllinger og gæs gående herude foran vinduet, så du skal ikke komme og fortælle mig om at sætte sig ind i hver de forskellige dyr kræver af forhold,plads foder osv...

Men igen, hvis jeg går i en dyrehandel så forventer jeg at blive guide igennem til den bedste løsning.... For hvis man spørger på et fiske forum ja så får man afvide at man selv skal finde ud af det...

Men heldigvis er her nogle venlige sjæle der har hjulpet fra starten.... Tak for det :)

Men en ting der er mere irreterene end de sædvanlige "spørgere" som jeg selv , er dem som skriver indlæg som dit... Og i er allesteder :)

Skrevet med et glimt i øjet, ej ej vent , et glimt i begge øjne :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger Ole H (Inaktiv) - 23/01-2014 15:02 23/01-2014 15:02
Indlægget er rettet 23/01-2014 15:19 23/01-2014 15:19 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Haugaard :-) Var jeg for hård? :-) Sikkert, det undskylder jeg :-)

Jeg er træt af at man ("man" kunne være alle dem, der spørger uden selv lige at bruge 15 min. på at undersøge sagen selv) tager hovedet under armen, ja big time :-)

...og som du selv gør opmærksom på, har du forstand på din dyrepark udenfor vinduet, og så tænker jeg, hvorfor i alverden har du ikke sat dig ind i akvariefiskene???

Det er bestemt ikke for at hænge nogle personligt ud, men for at hæve barren for hvad man godt selv lige må bruge lidt tid på :-)

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger gormf (Inaktiv) - 23/01-2014 16:14 23/01-2014 16:14
hmm syntes dalme der er meget brok på denne side manden spørger folk til råds om et problem , det eneste han får er en masse brok , kan ikke se nogen steder der er nogen der har givet ham et svar , men jeg kan da prøve , jeg ville mene du skulle få fat på et større akvarie da der som de andre jo godtnok også har skrevet er for mange fisk i dit lille akvarie , prøv gul og gratis jeg har selv lige købt et 80 l med alt til for en hund , ved så ikke lige om det er stort nok til alle dine neon , har også haft lidt neon før i tiden men syntes de er lidt svære at holde liv i .

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger Martin´s mormor (Inaktiv) - 23/01-2014 16:43 23/01-2014 16:43
Når jeg læser Oles indlæg, så læser jeg det ikke som en anklage møntet på dig Haugaard75mere som en fustration, over, at der er så mange indlæg om døde og syge fisk, hvor mange af disse dårlige oplevelser kunne være undgået hvis køber havde læst/spurgt omkring netop disse fisk, som de kunne tænke sig, inden købet blev foretaget.

Min personlige mening er, at det må være vores egen pligt/ansvar, at give vore dyr de optimale betingelse. (Derfor søgte/læste jeg i 2-3 mdr. alt hvad jeg kunne finde omkring akvarie/fiske hold inden vi startede op, jeg anede intet omkring denne hobby) måske nok lidt over kill ;) selvom jeg har holdt dyr i mange år.

Nå, men nu til dit akvarie, forstår godt du er trist, det er ikke nemt, at se der er døde fisk, det skulle jo netop være en fornøjelse.

Neon er som der er skrevet tidligere er ikke den nemmeste begynderfisk i nyt akvarie, så måske vil der være et par der overlever.

Men du må ikke fortvivle, de 3 guppyér vil fint kunne trives i 20 ltr. vand, og de er søde og sjove - der vil også komme yngel, du skal bare sørge for, at have godt med planter både for vandkvaliteten, men også for, at alle unger ikke bliver spist, men der skal nok være et par stykker der overlever så er det fint, for de fylder jo i akvariet. :)
Har du en pumpe i akvariet skal den side i vandoverfladen, guppy behøver ikke 25 gr. de kan sagtens gå ved stuetemp. Du skriver at du fodre ganske lidt, 2 gange mini fodring om dagen så det er fint,
Noget der er meget vigtigt, det er at du skifter vand et par gange om ugen, bare 2-3 ltr. pr. gang, guppy elsker rent vand.
Håber du/i lige kommer over denne dårlige start, så det bliver en glæde, guppyerne vil helt sikkert gøre hvad de kan :D :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger Hans Andersen (Inaktiv) - 23/01-2014 17:17 23/01-2014 17:17
gormf skrev :
hmm syntes dalme der er meget brok på denne side manden spørger folk til råds om et problem , det eneste han får er en masse brok , kan ikke se nogen steder der er nogen der har givet ham et svar , men jeg kan da prøve , jeg ville mene du skulle få fat på et større akvarie da der som de andre jo godtnok også har skrevet er for mange fisk i dit lille akvarie , prøv gul og gratis jeg har selv lige købt et 80 l med alt til for en hund , ved så ikke lige om det er stort nok til alle dine neon , har også haft lidt neon før i tiden men syntes de er lidt svære at holde liv i .

Jeg mener da ikke der er meget brok i mit svar i #15, det er da et ret præcist råd, synes jeg.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger Haugaard75 (Inaktiv) - 23/01-2014 17:21 23/01-2014 17:21
Ole H ....

Nope du fik bare lidt igen...

Jeg har altid brugt forummer imens jeg har læst og svare tit på div forum og gerne på de samme spørgsmål... :P

Og nu er den vist færdig hehe

Men har jo allerede lært lidt her i tråden... Det hele startede jo ud for at høre om mine fisk var syge, så går det som regel ,dit hurtigere med forum, man kan læse sig til meget men det bedste ER folks erfaringer :)

Jeg lure lidt rundt efter et større ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger AndersNø (Inaktiv) - 23/01-2014 17:21 23/01-2014 17:21
#19 du må da lige overveje hvad brok er, du brokker dig over brok men kommer stadig bare med brok og dit råd om større akv er 25 liter bedre end os andre og stadig ik nogle råd til fisk så alt i alt bare brok og hvad fik "siden" ud af det andet end mere brok. *uhh*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Bruger Ole H (Inaktiv) - 23/01-2014 17:23 23/01-2014 17:23
;) og så var der to eller tre? :D

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger gormf (Inaktiv) - 23/01-2014 19:28 23/01-2014 19:28
ganske rigtigt hans , klart og tydeligt svar på det manden spurgte om ;)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #26
Bruger AndersNø (Inaktiv) - 23/01-2014 19:57 23/01-2014 19:57
Så må jeg da også svare nu da jeg har kommet med brok.

Den kan tage lang tid at få filter op at køre eller kørt ind så husk når du renser filter så siges det at der kun er en rigtig måde af gøre dette på og det er i en spand med vand fra akv og så ikke vride men kun trykke snavs ud dette er for ikke at dræbe den bakterie kultur den lever i filter(tager op til 8uger at få kørt op), og så renser man ik filter på samme tid som man skifter vand. Søg og læs på dette det er efter min mening det allervigtigste og kan være forskel på nedtur og optur.

Og vent med svære fisk til du styr på vand filter bundlag planter.

Mine børn på 2 og 4 år er selv med til mine vandskift og alt andet de lære om blomsten og bien ja og så også død og omsorg ved sygdom, det betyder så også mine rovfisk er byttet ud med fler hygge fisk som platy guppy kampfisk ram-cichlider og deres nr.1 hit pygmæ-gurami der kan snakke.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #27
Bruger Kiki (Inaktiv) - 24/01-2014 10:48 24/01-2014 10:48
Indlægget er rettet 24/01-2014 10:54 24/01-2014 10:54 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Det kan umiddelbart både være sygdom og vandkvaliteten den er gal med. Det er ikke super vigtigt at måle kvaliteten på vandet, men kan gøres med testdråber og mange ordentlige akvarieforretninger tilbyder denne service gratis. Jeg har selv testsæt og bruger det meget meget sjældent, men det var rart at have (og i brug) da jeg var begynder. Men det meste med vandkvaliteten ordnes jo alligevel med vandskift. Så man kan jo også starte med bare at skifte noget vand, når noget går galt.

Umiddelbart er mit bud at dit filter ikke kan følge med den store mængde af fisk. Så dit vand er nok forgiftet af affaldsstoffer fra fiskene. Prøv at skifte 50 % vand hver anden dag i en uge og tilsæt gerne filterstart efter hvert vandskifte. Det giver de gavnlige bakterier et boost.

Det kan også være sygdom. Har selv mistet neon, der fik en enkelt hvid prik/knop på kroppen. Der røg nogle stykker fordelt på nogle måneder. Fandt aldrig rigtig ud af hvad det var men begyndte at aflive dem, der fik en knop. Så den ikke kunne smitte de andre. Forsøgte også med bredspektret medicin, men det så nu ikke rigtig ud til at hjælpe. Men kan jo have brugt det forkerte.

Som de andre siger har du alt for mange fisk på alt for lidt plads. Så de kan også stresse hinanden og derfor dø. En god idé ville nok være at rykke neonfiskene til dit 54 liters. Indkøring kan skippes, selv om det kan være svært. Gør man det skal man i hvert faldt bruger noget filterstart og være vaks med vandskiftne. Men det er jo bedre at forsøge et eller andet, end at miste en fisk om dagen. Det er aldrig sjovt at miste fisk. Kan forestille mig det er værre når det er børnenes fisk.

Jeg er rigtig glad for at holde guppy og pansermaller i bunden af mit 54 liters. Kunne forestille mig det også er sjovt for børn. Der er mange farver på guppierne og de har altid unger, hvor man kan følge opvæksten osv. Så det er et godt valg af fisk i har taget der.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #28
Bruger AndersNø (Inaktiv) - 24/01-2014 10:57 24/01-2014 10:57
Neon er jo nok døde fordi akvariet og filter ik var kørt ind. Så jeg tror nu ik det var sygdom.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #29
Bruger Kiki (Inaktiv) - 24/01-2014 13:15 24/01-2014 13:15
28: de neon jeg mistede gik i mit 200 liters, med godt indkørt filter. Akvariet havde vel kørt i minimum 8-12 måneder på det tidspunkt. De fik også sådan nogle enkelte hvide knopper. Resten af flokken har jeg endnu og de har da overlevet både omlægning og flytning af akvariet. Flytningen med en tilsvarende ny start for filteret, da jeg rensede det og ikke havde det sat til i ca. 2 døgn (hvor fiskene stod i poser i flamingokasser).

Men ja de kan jo sagtens blive syge pga. vandet. Men det er ikke sikkert det kun er det,der gør sig gældende. Som sagt aner jeg ikke hvad de knopper kom af. Men i hvert fald umiddelbart ikke pga. mit vand. Det testede jeg nemlig til at være helt i orden og skiftede alligevel ekstra vand den gang. Vandskift fortynder jo også sygdomspresset i akvariet. Men ja gode bud på hvad de knopper er modtages meget gerne. Mener de opstod i akvariet i forbindelse med indkøb af nye neonfisk. Men om de så har været på de nye eller dem jeg avde i forvejen er jo ikke nemt at se. De ligner jo hinanden ret godt sådan nogle kræ.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #30
Bruger holgeres (Inaktiv) - 24/01-2014 20:02 24/01-2014 20:02
Hej Haugaard. Jeg vil ikke rigtig deltage i debatten om hvis skyld hvad er. Men den service du efterspørger finder du ikke i kædebutikker. For kædebutikker vil altid operere på minimum cost. Nu kan jeg se du er fra århus, så jeg vil nok anbefale dig at tage et smut ud til lystrup dyrecenter. Det kan være en lille køretur alt efter hvad del af byen du er fra. Men hans kælder er fyldt med små hyggefisk rejer, maller og masser af gode råd og vejledning. Udover det har han en lille webshop du kan bruge som katalog før du træder ind af døren. Så du ved hvad han kan tilbyde.

Annoncører
Annoncører