Sammensætning af sydamerikanere

Postet under : Cichlider - Amerika - Sydamerika - Jordspiser
Visninger : 2313

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger Henning3000 (Inaktiv) - 10/05-2013 16:44 10/05-2013 16:44
Hejsa

Jeg overvejer at købe et akvarium i størrelsen 500-800 litter og sætte lidt amerikanere sammen.

Kan disse gå sammen?

Geophagus surinamensis 2 par (evt. købe ungfisk og lave 2 par)
Mikrogeophagus ramirezi 1 par
Hyphessobrycon columbianus en stime på 10-15 stk.
Gymnocorymbus ternetzi en stime på 10-15 stk.

Så vidt jeg kan læse mig til så spiser de det samme så det jeg er mest i tvivl om det er størrelsen på akvariet.

Indretning bliver med sandbund, rødder, planter og enkelte sten.

Venlig hilsen
Peter

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger Henning3000 (Inaktiv) - 10/05-2013 21:38 10/05-2013 21:38
Ingen der har erfaring med ovenstående fisk sammen?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger Svend Erik - 11/05-2013 20:40 11/05-2013 20:40
De 2 øverste er nok ikke ok sammen den ene vil gerne over 28 g. den anden har max 27 g ifølge artsbeskrivelsen.
Sommerfuglen kan måske holdes ved lavere temp, men bliver meget flottere jo nærmere de 30 g. den kommer. Mine går ved 29 g.
Den nederste er det ikke sort tetra, hvis det er den så er det også galt med temp her

Mvh

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger Henning3000 (Inaktiv) - 11/05-2013 22:30 11/05-2013 22:30
Hmmm ja okay havde jeg overset, hvad så med -

Geophagus surinamensis
Hyphessobrycon columbianus

Så kan jeg jo starte med dem og se om akvariet virker for tomt og så eventuelt finde en fisk der matcher deres krav.

Er der nogle maller du kan foreslå til et sydamerikansk akvarium, de to der er i artsbeskrivelsen lader til at blive ret store.

Venlig hilsen
Peter

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Bruger Henning3000 (Inaktiv) - 11/05-2013 22:40 11/05-2013 22:40
Der var jeg nok lige hurtigt nok kan se der er mange andre maller fra sydamerika ;)

Min fejl.

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger SAC - 13/05-2013 15:11 13/05-2013 15:11
Indlægget er rettet 13/05-2013 15:12 13/05-2013 15:12 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

it is unlikely that the true G. surinamensis has ever been found in the hobby or that it will be commercially collected in the near future, due to the location and small extent of its natural range. The species referred to in the hobby as G. surinamensis are, in reality, other species of the restricted Geophagus, most commonly G. brachybranchus, G. megasema, and G. proximus.(1) These fish can easily be distinguished by markings on the face, flank, and caudal fins.

Det er selvfølgelig et citat. Normalt begiver jeg mig ikke af med at lave indlæg på engelsk her på cichlids... B)

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger Henning3000 (Inaktiv) - 13/05-2013 18:10 13/05-2013 18:10
øv bøv hvorfor siger Neonfiske.dk så at de har dem?

Syntes ellers den er så fin.

Så må jeg finde en anden en :(

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Bruger Vandpjaskeren - 13/05-2013 18:36 13/05-2013 18:36
#6 1000 tak for den afklaring, der er rigtig mange "surinamensiser" i handlen pt., det er både forvirrende og også lidt irriterende.
#7 Har du tjekket de arter ud der nævnes i citatet fra SAC, de ser nu også ret fine ud, prøv evt. at sammenligne dem med de fisk de kalder surinamensis hos Neonfisken, selvom det er ungfisk kan det jo godt være at de kan identificeres udfra de nævnte kendetegn.
I Poppi Dyrecenter i Hillerød har de i øvrigt også nogle "surinamensis" ungfisk gående til en noget lavere pris end dem hos Neonfisken ;)

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger stausholm - 13/05-2013 18:36 13/05-2013 18:36
Henning3000 skrev :
øv bøv hvorfor siger Neonfiske.dk så at de har dem?

Syntes ellers den er så fin.

Så må jeg finde en anden en :(
fordi de har en geophagus de ikke kender navnet på

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Bruger Henning3000 (Inaktiv) - 13/05-2013 20:04 13/05-2013 20:04
#8 Ja det vil jeg også gøre :) der er ikke så mange forhandlere omkring Ringsted med Amerikanske fisk så bliver nødt til at tage en tur ind mod København og kigge i lidt forretninger.

#9 Det var da irriterende at kalde den det så jeg må rundt og kigge lidt.

Er der nogle butikker i kan anbefale med Amerikanere evt. med en hjemmeside så man kan se udvalget?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger stausholm - 13/05-2013 21:05 13/05-2013 21:05
Henning3000 skrev :

#9 Det var da irriterende at kalde den det så jeg må rundt og kigge lidt.

det er et alm. brugt navn som butikkerne bruger, som er til stor irritation for akvaristerne, da langt de fleste ikke ved hvad eller hvem de skal tro på..

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Bruger SAC - 13/05-2013 22:17 13/05-2013 22:17
At Neonfisken skulle have Geophagus surinamensis, som er vildtfangede i Columbia..... COLUMBIA!!!!! burde måske også sige et eller andet.

Den fisk, der for tiden oftest er i handelen som G. surinamensis er ikke en, at de ovennævnte. De tre arter er også meget svære at finde. Jeg har leveret nogle unge megasema til Malawicarsten lige udenfor Aalborg. Proximus og brachybranchus har jeg ikke unger af for tiden. Den, man oftest ser forklædt som surinamensis er dicrozoster, der netop kommer fra Columbia. Nu er det en meget ung fisk, der er på Neonfiskens billede, men hvis der er tale om dicrozoster, (som faktisk hed Geophagus sp. Columbia indtil den blev beskrevet for ikke så mange år siden), er det en rigtig flot og spændende Geophagus. Det er også en ret nem og robust fisk, så jeg kan klart anbefale den til akvarister, der har lyst til at forsøge sig med en jordspiser. Prøv at Google den - gerne både under navnene Geophagus dicrozoster og Geophagus sp. Columbia, hvis du ikke finder nok. Og så tag Neonfisken til nåde igen og køb den fisk, som du har set dig varm på.

Hvis du ved et uheld skulle være kommet til at læse artsbeskrivelsen herinde, så glem endelig alt om den. Fisken på billedet er en Geophagus altifrons...vel nok den nemmest genkendelige Geophagus overhovedet. Og det, der står om ynglemetode o.s.v. passer hverken på altifrons eller på G. dicrozoster.

Mit eneste forbehold er, at det som nævnt er et foto af en meget ung fisk. Mange unge Geophagus ligner hinanden til forveksling. Men det foto har været der længe, så mon ikke, de har udviklet sig? Og HVIS det skulle gå helt galt, så har jeg vist endnu ikke set en grim Geophagus. Jo....gamle udtjente eksemplarer, men stort set alle arter har hver deres charme....

Af de fisk, du nævner, vil jeg da lige nævne, at Microgeophagus ramirezi kræver MEGET ret vand. Den er ret sart. Får bobleøjne og andre sygdomme, hvis man glemmer et par vandskift. Jeg ville nok hellere anskaffe en anden lidt større jordspiser. Et par sommerfugle vil også nok "forsvinde" lidt i akvariet, når dine Geophagus bliver større.

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Henning3000 (Inaktiv) - 14/05-2013 18:58 14/05-2013 18:58
#12 Det er da en super flot fisk og kan kun give dig ret i at alle Geophagus er utroli flotte.

Jeg må prøve at tage ud i butikkerne og se hvad de kan tilbyde og så må jeg sætte mie fisk sammen efter det.

Kan se på dine tidligere indlæg at du lægger op til at man skal købe en ung flok og så lade dem blive til par. men i hvilken mænge køber man ind altså hvis man vil have to til tre par skal så så købe 8 eller 12 unge?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Bruger SAC - 14/05-2013 20:58 14/05-2013 20:58
Ja - noget i den retning. Det kommer lidt an på, hvor store, de er. Jo mindre, jo flere bør du købe. Hvis de har en størrelse, hvor man kan begynde at gætte på kønnene, kan man nøjes med færre. Men det er jo også ofte ret så kostbare fisk, så det sætter begrænsninger for de fleste. Nu er det heldigvis et ret stort akvarium, du har i tankerne. Jeg ville satse på 3 par - i hvert fald hvis du kun vil have én stor jordspiser-art. Jeg har flere gange oplevet, at to par står overfor hinanden og gør slemme udfald. Det plejer at gå mere fredeligt til, hvis der er flere, der kan svømme rundt imellem hinanden...

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Bruger maistro (Inaktiv) - 14/05-2013 21:17 14/05-2013 21:17
Eksternt link http://aboutzoo.net/aquarium/en/database/geophagus-proximus/

Lige lidt video til, at friste dem som overvejer jordspisere.

Obs ! akvariet er 1100 liter

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger Henning3000 (Inaktiv) - 14/05-2013 21:32 14/05-2013 21:32
#14 når du siger store jordspiser arter er det så10+ eller 20+ eller 30+?

Kunne man tage 2 par af 2 arter? tænker det vil give lidt mere spil i akvariet eller vil jeg så komme ud for det samme som du beskriver?

Hvor længe har du opdrættet jordspisere?

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Bruger maistro (Inaktiv) - 14/05-2013 21:47 14/05-2013 21:47
Ups ! kør videoen til ende og vælg så 1100L SA tank with Geophagus & Discus

Postet fra Akvariefisk.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger Henning3000 (Inaktiv) - 14/05-2013 22:00 14/05-2013 22:00
Rigtig fin video.. hvem der bare havde plads til sådan en tank! :)

Annoncører
Annoncører