Hvor meget luft i moving bed filter????

Postet under : Havedam - Teknik
Visninger : 3882

Postet fra Havedamssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger ipsen (Inaktiv) - 16/12-2012 15:19 16/12-2012 15:19
hej herinde.

jeg går og lurer på at lave mig et moving bed filter med kaldness K1 filter matriale i.
der vil komme ca 100 liter kaldness K1 biomasse i filteret.

jeg har nu forstået at det kun virker optimalt med luft tilført - meget luft endda.
men hvor meget luft skal jeg bruge???

kan det passe som jeg har læst at der skal bruges ca 100 liter luft pr. min. = 6000 liter i timen ????????
jeg syntes at det lyder af rigtig meget luft..

mvh martin

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Superbruger Carsten From (Inaktiv) - 16/12-2012 16:14 16/12-2012 16:14
Man behøver ikke at tilsætte luft til sådan et filter. Til meget store akvarier bruger man nøjagtig de samme sandfiltre som til swimmingpools, og der bliver ikke tilsæt luft.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Superbruger Carsten From (Inaktiv) - 16/12-2012 16:19 16/12-2012 16:19
Det er jo i bund og grund det samme som et sandfilter, bare med et andet filtermateriale.

Postet fra Havedamssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #4
Bruger ipsen (Inaktiv) - 16/12-2012 16:33 16/12-2012 16:33
Indlægget er rettet 16/12-2012 16:34 16/12-2012 16:34 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

jeg har godt læst at man ikke behøver at tilsætte luft, men det vil - så vidt jeg har læst - virke bedre med luft.

noget med at ilten skulle gøre noget positivt for bakteriekulturen i filteret.

det er noget med om det virker som et aerobfilter eller som et anaerobfilter. (med og uden ilt)

mvh martin

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #5
Superbruger Carsten From (Inaktiv) - 16/12-2012 16:39 16/12-2012 16:39
I et filter har man aerobe bakterier og de har brug for ilt for at kunne omdanne affaldsstoffer. Så, jo mere ilt, jo flere bakterier.

Det ville ikke virke som et anaerobt filter hvis man ikke tilsætter luft. Et anaerobt filter har kun et ekstremt lavt vandgennemstrømning på et par liter i timen.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #6
Bruger vandmande1 (Inaktiv) - 16/12-2012 21:39 16/12-2012 21:39
Hej Martin
Jeg har også tænkt mig at prøve med mbf filter,
Hvis du kommer til juleafslutning i akvarieklubben imorgen aften kan vi sludre om det.

Hilsen Michael

Postet fra Havedamssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #7
Bruger ipsen (Inaktiv) - 16/12-2012 22:27 16/12-2012 22:27
carsten from: prøv at se her:

Eksternt link http://koiimport.dk/product.asp?product=1313
Eksternt link http://www.koioghavedamcenter.dk/da/dept_326.html
Eksternt link http://evolutionaqua.com/acatalog/Kaldnes_K1_Media.html
Eksternt link http://www.hyggedam.dk/Kaldnes_K1-test-2007.htm

jeg har læst om dette her, og er blevet inspireret af hvad jeg har set.
derfor spørger jeg om der nogle der har erferinger med dette her.

og som det ser ud, så mindsker det altså også nitrat! men om det virker ved jeg ikke, da jeg ikke har prøvet.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #8
Superbruger Carsten From (Inaktiv) - 16/12-2012 22:37 16/12-2012 22:37
Jeg har ret stor erfaring i filtersystemer og lavet fordrag i akvarieforeninger om det. Jeg har desuden arbejdet med filtersystemer som kørte et akvarium på 256.000 liter.

Et aerobt filter kan ikke nedbryde nitrat. Og er mb filter er et aerobt filter. Jeg har set flere "salgstaler" om filtermaterialer der kan tfungere både aerobt og anaerobt, men har aldrig set beviser for det. I et anaerobt filter er vandet "dødt" fordi der ingen ilt er i det. Bakterierne er mere eller mindre forrådnelsesbakterier.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #9
Bruger KTR - 16/12-2012 23:43 16/12-2012 23:43
Hej Carsten,

Kan du sige noget om hvor stort et mbf filter der skal til en given akvariestørrelse? Den information synes jeg er svær at finde. Altså et filter på x antal liter til et akvarie på x antal liter.

Kan se at Kaldnes K1 bliver opgivet til både at fjerne nitrit og nitrat. Hvad er dine erfaringer?

Er et sandfilter mere effektivt end et med K1 til de gængse akvariestørrelser vi akvarister nu engang bruger?

Min baggrund for at spørge er et Mbuna akvarie på 1050 liter. Jeg kører pt med 2 store HMF filtre, men er meget interesseret i filterteknik.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #10
Superbruger Carsten From (Inaktiv) - 16/12-2012 23:50 16/12-2012 23:50
#9 Jeg tvivler stærkt på, at Kaldness K1 kan tage nitrat, da det kun er de anaerobe bakterier der kan nedbryde det.

Et sandfilter er ret effektiv der også kan tage det fine svæv som kan være i vandet. Det billigste ville være at købe et sandfilter som bliver brugt til badebassiner. Sådan et kan man få for under 1000 kroner og det burde kunne godt kunne tage et 1000 liters akvarium.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #11
Bruger KTR - 17/12-2012 00:17 17/12-2012 00:17
Hvilken filtertype er da bedst til nitrat? Da jeg er til DIY køber jeg ikke gerne ting der kan laves selv. Tør du gætte på hvor stor en volumen et sandfilter eller mbf filter skal have til fx en tank på 1000 liter?

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #12
Superbruger SogneprQsten (Inaktiv) - 17/12-2012 03:26 17/12-2012 03:26
Indlægget er rettet 17/12-2012 03:28 17/12-2012 03:28 Vis/Skjul det oprindelige indlæg

Du kan ikke fjerne nitrart uden en denitrifikationsproces.
Det er simpel kemi.
En denitrifikation finder kun sted under anaerobe forhold.

Altså uden ilt tilstede.

Det kan ske på flere måder.
Det aller bedste er er godt tykt bundlag.
En dyb sandbund.

Og det skal være relativt fint, for at sikre den cirkulation der sker over ikke trækker for hurtigt nede igennem.
Også kaldet DSB ;)

Det laves nemmest i en sump - MEN.
En spandpumpe af rette type kan også klare det.
Eller lave det af alt lige fra en palletank til en stor blå industri "spand" med et låg der kan spændes ordenligt fast.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #13
Bruger Franz (Inaktiv) - 17/12-2012 08:18 17/12-2012 08:18
jeg har et moving-bed filter til mit rokkebasin.
det er et 240ltr sumpakvarie hvor jeg har fjernet de midterste plader så der mekanisk filter først og ridslefilter til sidst. jeg køre nok lovligt meget vand over. pumpen står til at give 1000 ltr men gir nok lidt mindre med en lille meter i løftehøje.. jeg køre os kun 1500 ltr/t luft igennem.. men jeg må nu sige at det behandler mig rigtigt godt. derved ikke sagt mere ikke kan gøres :)

men sådan et DSB filter, skal man starte med at tilføre nogenn bakterier eller kan det selv starte op? hvilken tybe sand kan anbefales?

mvh

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #14
Superbruger SogneprQsten (Inaktiv) - 17/12-2012 14:31 17/12-2012 14:31
Bakterierne vil komme af sig selv.
Men det tager tid.

Sand, sand der reelt vil pakke sig stille og roligt.
Det kan være lige fra "cichlidesand" til sandkasse sand.

Det er nok brugt primært inde for saltvand, så der i ville jeg gå ind og læse.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #15
Superbruger Carsten From (Inaktiv) - 17/12-2012 14:36 17/12-2012 14:36
DSB bliver også kaldt Jaubert's System. Det virker bedst hvis man lægger et bundfilter under sandet, uden der dog er stigrør på.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #16
Bruger ipsen (Inaktiv) - 17/12-2012 18:21 17/12-2012 18:21
jeg tror lige jeg må spørge jer herinde om i har læst de link som jeg har lagt ind herinde ang. kaldness k1 ??

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #17
Superbruger Carsten From (Inaktiv) - 17/12-2012 18:27 17/12-2012 18:27
Ja, jeg har læst dem. Men der er ting der ikke passer i dem. Man kan IKKE ha' anaerobe bakterier i et aerobt filter. Og de aerobe bakterier kan ikke nedbryde nitrat. Det er kun de anaerobe bakterier der kan det. Det hedder en denitrifikation. I et aerobt filter hedder det nitrifikation.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #18
Bruger Franz (Inaktiv) - 17/12-2012 19:55 17/12-2012 19:55
ja jeg har også gode læst dem....
ok jeg vil se lidt på den saltvands side... er der slet ikke nogen der bruger det til ferskvand? troede diskosfolk var vilde med den slags... har en forventning om mine fisk vil syntes det er super med endnu en opgardering af filter. tænker at en blanding af forskellige filertyper vil være toppen. lige nu køre jeg med mekanisk til foder raster og en del over ridslefilter og en del over movingbed... med et sandfilter oven i bliver det toppen af poppen tror jeg... så mangler der kun at man kan se fiskene andre steder en fra oven.. *rødmer*

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #19
Bruger ipsen (Inaktiv) - 18/12-2012 05:45 18/12-2012 05:45
er der ikke nogle herimde der bruger et filter som jeg har beskrevet herinde med kaldness k1 ????

jeg vil gerne prøve at se det i virkeligheden.

bare så jeg kan se det live, og ikke få alle mulige kloge kommentare fra verdens klogeste folk herinde, som så aldrig har brugt det i virkeligheden, men alligevel ved ALT om hvordan det virker,

Postet fra Cichlids.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #20
Bruger KTR - 18/12-2012 20:26 18/12-2012 20:26
#19.....øhhh...Det her er den mest sobre tråd jeg har været med i længe. Der er ikke andet en kapaciteter på området der rådgiver dig (mig selv excluderet)...

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #21
Bruger happypadler - 18/12-2012 23:36 18/12-2012 23:36
ipsen skrev :
hej herinde.

jeg går og lurer på at lave mig et moving bed filter med kaldness K1 filter matriale i.
der vil komme ca 100 liter kaldness K1 biomasse i filteret.

jeg har nu forstået at det kun virker optimalt med luft tilført - meget luft endda.
men hvor meget luft skal jeg bruge???

kan det passe som jeg har læst at der skal bruges ca 100 liter luft pr. min. = 6000 liter i timen ????????
jeg syntes at det lyder af rigtig meget luft..

mvh martin

Du skal tilfører så meget luft at det biologiske medie bevæger sig meget hele tiden. Hvor meget luft afhænger meget af hvordan dit kammer ser ud og om du bruger et eller flere kamre, samt hvilket luftsten du bruger. 6000 l./t lyder af meget, og tror også du kan klare dig med mindre. Der er ikke noget der hedder for meget ilt. Jo mere ilt jo flere bakterier til der ikke er behov for mere;-)Ved mindre ilt, vil nitreifikationen gå langsommer, men det kan stadig være nok. Afhænger helt og adels om hvor stor og hvilket fisk du har. Det du kan være helt sikker på er at et velkørende moving bead filter omdanner dit nitrit til nitrat, og med 100 l. medie til 1050 l med en normal fiskebestand tror jeg ikke du behøver at bekymre dig om nitrit mere. Nitraten fjerner du nemmest ved vandskift. Har selv et moving bead på ca. 50 l. medie som nemt trækker mit 900 l. med 3 rokker på 30 - 40+ cm i disken samt 7 sølvdollar. Jeg foder meget og med proteinrigt foder. Bruger selv 40 l. luft i min. hvor der også tilføres ilt til akvariet fra samme pumpe. Det er rigeligt for mig. Du kan søge masser af billeder og youtube klip med moving bead der kan give dig en ide om hvordan det kan se ud. Husk et moving bead filter er langt tid om at modnes. Det er en god ide at have et forfilter og et filter efter kamret med moving bead til at opsamle døde bakterier, svæv m.m. Det behøves ikke være K1, der findes flere forskellige medier der kan flyde rundt, og det kan være en god ide at bruge forskellige medietyper da det giver mulighed for vækst af forskellige gavnlige bakterier. En mulighed er også et risle filter så er du fri for at tilfører luft, da der er alt den luft der er brug for.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #22
Bruger ipsen (Inaktiv) - 19/12-2012 19:20 19/12-2012 19:20
# 20:

tak for svaret.

hvor lang tid var dit filter om at modnes??

jeg har et stort mekanisk forfilter foran mit biologiske filter.
hvis nu jeg ikke bruger meksnisk filter mellem moving bed filter og pumpen, kommer der så svæv i akvariet??

hilsen martin

Postet fra Havedamssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #23
Bruger ipsen (Inaktiv) - 19/12-2012 20:49 19/12-2012 20:49
er der ikke en/nogle herinde der bruger kaldness k1 i et moving bed filter, som jeg må komme og kigge lidt på????

alt det negative jeg har hørt om dette filtermedie er fra folk der IKKE selv har erfering med det, så det må jeg jo tolke på den måde at det er rent gætteri.
vil meget gerne snakke med en/nogle der har erfering med kaldness i et moving bed filter.

mvh martin

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #24
Superbruger Carsten From (Inaktiv) - 19/12-2012 20:55 19/12-2012 20:55
ipsen skrev :
alt det negative jeg har hørt om dette filtermedie er fra folk der IKKE selv har erfering med det, så det må jeg jo tolke på den måde at det er rent gætteri.

Det er skam ikke rent gætteri, det er videnskablige fact's. Naturen følger de regler den nu engang selv har lavet, og det kan man ikke lave om på. Man kan IKKE ha' en anaerob bakteriekultur i et aerobt filter. Og aerobe bakterier kan IKKE nedbryde nitrat.

Postet fra Akvariesiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #25
Bruger happypadler - 19/12-2012 23:07 19/12-2012 23:07
ipsen skrev :
# 20:

tak for svaret.

hvor lang tid var dit filter om at modnes??

jeg har et stort mekanisk forfilter foran mit biologiske filter.
hvis nu jeg ikke bruger meksnisk filter mellem moving bed filter og pumpen, kommer der så svæv i akvariet??

hilsen martin

Det er svært at sige hvor langt tid det tager et filter at modne. Man kan sige når du ikke længere kan måle ammonium og nitrit, er det fint. Nogen mener at det tager 3 mdr. men jeg vil mene det er umuligt at give retningslinjer, da det afhænger af så mange faktor. Så man må bare starte stille og roligt op. Evt. bruge noget medie du har kørende i et andet akvarium, eller man kan tilfører forskellige bakterie starter for at speede processen op. Ved ikke om du kan undværer opsamlings-filter. Tror det vil give noget svæv i vandet, men du kan prøve uden, og lave det om hvis det ikke funger. I et professionelt rensningsanlæg er der opsamlingstanke, af døde bakterier.
Tror ikke du vil kunne se nogen ændring af nitrat med et moving bed filter lige meget hvilket biologiskmedie du bruger. Ikke sagt at der måske kan forkomme en meget lille denitrifikation, men meget tvivlsomt om det kan måles.
Hvorfor mener du der er mange der skriver negativet om K1. K1 er garanteret et helt fantastisk biologisk medie, men i et moving bed filter vil det ikke kunne omdanne ret meget nitrat men en masse nitrit til nitrat.
Har selv brugt et nitrat filter med svovlkugler og det kan fjerne nitrat effektivt, men gav mig en masse bøvl,da stoppede en gang imellem og så skulle det startes op igen. For hver gang det skulle startes op igen krævede det dagligt nitrat og nitrit målinger.

Vil lige slå fast at jeg synes moving bed filter er et fantastisk filter og det eneste jeg kan se der er bedre er et risle filter.

Annoncører
Annoncører