Filteropbygning og vinterforanstaltninger

Postet under : Havedam - Teknik
Visninger : 3003

Postet fra Havedamssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #1
Bruger blizzie (Inaktiv) - 15/07-2012 14:20 15/07-2012 14:20
Hejsa :)

Jeg er lige kommet på noget i forbindelse med udførelse af det sidste i den hjemmebiksede filterløsning. Filtret består af 3 kamre
1 - slamfang/bundfældning
2 - biokammer vha oppumpning gennem sand
3 - pumpekammer evt med rislefilter hvor vandet falder ned til pumpen

Planen er at i den første brønd i systemet skal fungere som slamfang/bundfældningskammer. Der er bunddræn og flydende skimmer koblet på brønden som afløb fra bassinet. Der lukkes for afløb til biokammer som tømmes og renses i vintertid (den dyre rørpumpe i sidste kammer kan renses smøres og tages ind for vinteren)
Når der er lukket vil der så føres et Ø75 eller Ø110 over i bassinet med godt fald hvori der sættes en luftsten evt denne type (Eksternt link http://koiimport.dk/product.asp?product=5752 ) som løfter vandet ud i bassinet og dermed giver kredsløb fra bundfilter. Skimmeren pilles fra og proppes af for vinter.
Fordelen ved dette er
1 - pumpen i pumpebrønd bliver ikke ødelagt af frost eller for koldt pumpevand.
2 - luftpumpe er billig i drift og vandflow er 100% regulerbart.
3 - vandflowet bliver ikke så voldsomt at det forstyrre fiskenes vinterhi og luftboblerne kan forhåbentlig holde isfri våge
4 - vandet dør ikke helt som følge af en lille strøm hele vinteren.

Mht luftpumper så jeg lige denne. Eksternt link http://koiimport.dk/product.asp?product=6101 Hidsig fyr :D
Nogen der tør byde på hvor meget sådan et bæst larmer altså kun den helt lille ikke 240 ltr/min er vist for meget til mig :D

Men synes det er nogle fornuftige pumper både mht pris og ydelse. Har tænkt på at ligge en ind på loftet til akvariebrug forudsat de ikke larmer HELT VILDT. Ude ved bassinet er det ligegyldigt da den ville blive sat ned i en teknik brønd. Det er rigtigt 4 brønde har mit lille 5000ltr bassin :P

Nogen som kan give lidt feedback på alle de her ideer? Har lidt tegninger hvis det kan gøre det lettere at forstå.

Mvh Lars M

Postet fra Havedamssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #2
Bruger blizzie (Inaktiv) - 03/08-2012 17:38 03/08-2012 17:38
er der virkelig slet ingen som vil give lidt kritik her? :P

Postet fra Havedamssiden.dk Send besked Gå til forsiden Gå til toppen Gå til nyeste #3
Bruger AndersGS (Inaktiv) - 08/08-2012 22:27 08/08-2012 22:27
Hej Lars

Det lyder fornuftigt - men smid da lige lidt tegninger, for at undgå misforståelser ;)

Annoncører
Annoncører